Middenvakrijders

Premier Verhofstadt is over de kop geslagen! Het bericht bereikte me in Antwerp Bowling, te midden van mijn culinaire vriendenclub. Culinair? In een bowlingcentrum? Wacht even, het was onze eerste bijeenkomst, bedoeld om de banden aan te halen. En we hadden eerst elders gegeten, in een Baskisch restaurant.

Enfin, de chauffeur van Verhofstadt had op een afslag bij Gent even niet opgelet. De Audi was tegen de betonnen rand aan de buitenbocht geschampt, uit balans geraakt, twee keer over de kop geslagen en zwaar gehavend op zijn wielen geland. Zijn aard van haantje-de-voorste lijkt de eerste minister te hebben gered, want in tegenstelling tot vele ambtgenoten zit hij het liefst voorin. Zo zat hij dus ook strak in de gordel, wat hem deed vrijkomen met de schrik en een paar gebroken ribben.

Die betonnen randen. Ze vallen op door de zwarte rubbersporen, achtergelaten door al die anderen die de bocht verkeerd inschatten. Nederlanders zouden nu laatdunkend kunnen gaan lachen om de roekeloosheid der Belgen. Neem bijvoorbeeld ook die proef op de Ring van Brussel, waarbij de politie vorig jaar vaststelde dat van alle automobilisten die waren gepasseerd niemand, nul komma nul procent zich aan de maximumsnelheid hield.

Maar de Belgische overheid zit heus niet stil, getuige de torenhoge superboetes die ze sinds 1 maart heft. Dat weet ik, want op die eerste dag van maart begon het proces-Dutroux in Arlon. Ik was die ochtend wat laat, en ook een beetje opgewonden, en werd bij Namen om een kleine versnelling geflitst voor 185 euro. Waarmee zowel het idee was gelogenstraft dat de overheid laks is, als het idee dat alleen Belgen de overtredingen begaan. Het beleid helpt, heb ik gezien: auto's trekken nu op als ze van België Nederland binnenrijden, in plaats van omgekeerd.

Boos over de boete ben ik niet, eigen schuld. Maar de morele steun van Vlaamse vrienden was toch prettig. Want, zeggen zij, weet je wat pas echt erg is? Mensen die langzaam rijden, in casu de middenvakrijders. Vele snelwegen in België zijn driebaans. Vooral veel grijsaards hebben de gewoonte om het middelste vak te nemen en zich daar ver onder de maximumsnelheid voort te bewegen, ook als er op de rechterstrook in de verste verte geen voertuig te zien is. Het gevolg is dat andere automobilisten die wel rechts rijden met een enorme boog om de middenvakrijder heen moeten. Irritant, lastig, en daarmee gevaarlijk.

Machopraat? Bowlerslatijn? Volgens de minister van mobiliteit zijn middenvakrijders grote fileveroorzakers en brengen ze de verkeersveiligheid ernstig in gevaar. Hij heeft boetes aangekondigd, niet in de laatste plaats omdat middenvakrijders andere mensen ook tot overtredingen verleiden. Rechts inhalen, vooral.

Je kunt verkeerswetgeving baseren op hoe het hoort, of op hoe mensen doen. Ondanks de superboetes prevaleert in België de laatste benadering. Mensen zijn gek op hun auto, en de Belgische overheid geeft daaraan toe tot op het punt waar dat onhoudbaar wordt. Wielklemmen zijn daarom een zeldzaamheid in Brussel en de parkeertarieven zijn een schijntje van die in Amsterdam. Vele straten zijn breed genoeg om abrupt te stoppen, de knipperlichten aan te zetten en even bij de slager een broodje te kopen. Niemand kijkt ervan op, al leidt de nonchalance ook elke dag tot blikschade.

Ondertussen had Verhofstadt wel mijn bowlingprestaties om zeep geholpen. Had ik vóór het telefoontje iedereen nog verbluft met mijn beginnersgeluk, nu leken de kegels al te gaan liggen als ze Pieters snoeiharde worpen aan zagen komen. En Erwin keek zijn ballen niet eens meer na, zo zeker was hij van zijn zaak. Zulk plat vermaak is toch eigenlijk ook een schande in een land met zoveel culturele rijkdom. Misschien gaan we de volgende keer wel karten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden