Middelgrote steden zijn minst aantrekkelijk voor shoppers

In de provincies Groningen, Noord-Brabant en Limburg neemt de leegstand van winkels toe. In steden met 30.000 tot 100.000 inwoners staan de meeste winkels leeg. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Locatus.

Winkels in de kleinere steden zijn doorgaans gericht op de dagelijkse boodschappen. Daar blijven de klanten komen. In de grote steden boven de 100.000 inwoners, zitten alle grote ketens. Dat is de plek voor de recreatieve shoppers. "Dat betekent dat de middelgrote steden tussen servet en tafellaken vallen", zegt een Locatus-woordvoerder. "Ze kunnen niet alles bieden, waardoor de recreatieve klant wegtrekt. Daardoor ontstaat leegstand, die niet snel wordt opgevuld. In kleine dorpen verdwijnt ook wel eens een bakker of een slager, maar dat is zo opgevuld, vaak door een supermarkt."

Landelijk staat bijna 1 op de 10 winkels leeg in de zogenoemde hoofdwinkelgebieden, oftewel de winkelcentra van steden ter grootte van Almelo, Gouda of Veenendaal. Vooral kleinere winkeltjes sluiten de deuren. In Nederland staan nu bijna 14.000 winkelpanden leeg. In 2008 waren dat er nog minder dan 11.000.

In Noord-Holland en Utrecht valt het mee met de leegstand: minder dan 5 procent van de winkelpanden staat daar leeg. In Limburg daarentegen staat wacht 9,6 procent van de winkelpanden op een nieuwe eigenaar. Locatus wijt dat aan de bevolkingskrimp en aan de vergrijzing: "Oude mensen geven minder uit."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden