Middelbare scholen hekelen werk inspectie

Meer dan de helft van de middelbare scholen vindt dat de Onderwijsinspectie haar werk anders zou moeten doen. Volgens onderzoek vindt 6 van de 10 schooldirecteuren, teamleiders en docenten dat de inspectie te veel afrekent op cijfers, toetsresultaten en procedures en kijkt ze te weinig naar individuele leerlingen.

Dat blijkt uit een gisteren gepubliceerd rapport van DUO Onderwijsonderzoek. Tweederde van de scholen gaat 'opbrengstgerichter werken' door het inspectietoezicht. Verder vindt twee van de vijf deelnemers aan het onderzoek dat de inspectie ook voor negatieve effecten zorgt, zoals meer werkdruk en papierwerk en onrust en stress wanneer een inspecteur langskomt.

Minder dan de helft (41 procent) van de 975 ondervraagde onderwijskrachten vindt dat de manier waarop de inspectie toezicht houdt, daadwerkelijk bijdraagt aan een betere onderwijskwaliteit van hun school. 55 procent vindt dat het inspectiewerk anders georganiseerd moet worden. Bovendien vindt bijna een kwart (22 procent) dat de inspectie vaker langs mag komen dan eens per vier jaar.

Het onderzoeksbureau onderzocht in opdracht van vakblad Van twaalf tot achttien 'of het Nederlandse inspectiesysteem het onderwijs beter maakt'. Daaruit kwam opvallend veel kritiek op het doel van de inspectie dat zij moet bijdragen aan de zelfredzaamheid van de leerling in de samenleving. Slechts een kwart van de ondervraagden vindt dat het toezicht daaraan bijdraagt. De Onderwijsinspectie herkent de kritiek, maar benadrukt 'dat het merendeel van de scholen nog positief of neutraal is over ons toezicht'.

(ANP)

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden