Update

Microsoft en Apple blazen PC-markt nieuw leven in

Panos Panay, vicevoorzitter Microsofts Devices, presenteert Surface Studio op de nieuwe all-in-one-pc. Beeld AFP

Noem het koppig, maar Microsoft blijft geloven in desktop PC's. Alarmerende berichten over de instortende PC-markt en overvolle warenhuizen ten spijt, presenteerde het bedrijf gisteren een geheel nieuwe desktop-computer die wel wat weg heeft van Apple's iMac. Beleggers reageerden lauw. Maakt het bedrijf met zijn nieuwe all-in-one-computer een fatale vergissing?

Vorig jaar werd de PC-markt dood verklaard. De vraag naar de logge apparaten was zo ingestort dat winkels met hun voorraden bleven zitten. Smartphones, tablets en laptops zouden definitief de harten van consumenten hebben veroverd en de losse kasten met beeldscherm van het toneel verdringen, was de voorspelling.

Opmerkelijk dus dat onderzoeksbureau Gartner in maart van dit jaar juist voorspelde dat de PCmarkt volgend jaar weer aantrekt. Bijzonder goed nieuws voor Microsoft, want de PC-markt is het enige segment waar het bedrijf nog wat te vertellen heeft.

Nieuwe MacBook
Zoals verwacht presenteerde Apple vanavond de nieuwe generatie MacBooks. Wat opvalt: de apparaten zijn veel lichter dan de voorgangers. De prijs varieert, van 1499 tot 2399 dollar.

Herrie in de huiskamer

Desktop-computers anno nu lijken in niets meer op de lompe kast in de huiskamer met het geluid van een opstijgend vliegtuig. Apple's iMac veranderde dat al jaren geleden door de computer te integreren met het beeldscherm. Microsoft liet gisteren zien dat het nog slanker kan door een flinterdun touchscreen te plaatsen op een kleine basis waarin de volledige computer zit verwerkt.

PC's zijn doorgaans krachtiger en sneller dan laptop's en geschikter om langer mee te werken. Toch gelooft Arnoud Wokke van Tweakers niet dat de PC op korte termijn een grootse comeback zal maken: "Smart TV's hebben de functie van de PC in de huiskamer grotendeels overgenomen". Dat de markt weer aantrekt zit volgens hem vooral in de zakelijke markt, waar veel PC's aan vernieuwing toe zijn en in een combinatie van kleinere doelgroepen zoals gamers en creatieven.

Microsoft zet met de nieuwe all-in-one vooral in op creatievelingen. Met het grote kantelbare beeldscherm, de nieuwe software Surface Studio en speciale accessoires om die te bedienen, zoals een pen en het nieuwe scrollwiel Dial, lijkt de PC veel op een digitale tekentafel. Het geheel maakt een zeer gelikte indruk en werd, behalve door de beleggers, enthousiast ontvangen.

Verkeerde paard

Toch knaagt het gevoel dat Microsoft opnieuw op het verkeerde paard wedt. De PC is met 2745 euro behoorlijk prijzig en mikt ook nog op een markt waar Apple al jaren stevig in het zadel zit. Toch ziet Wokke wel kansen: "Mac-gebruikers zitten al een tijd te wachten op een vernieuwing van de iMac en de Macpro. Het is jaren geleden dat Apple daar de laatste grote update doorvoerde. Qua snelheid en mogelijkheden is Microsoft even goed, maar mensen zijn gewoontedieren. Creatieven zijn gewend aan de bediening van hun Mac, het is maar de vraag of ze willen overstappen."

Kansen dus voor Microsoft, mits Apple het nog langer laat liggen. Maar het bedrijf uit Cupertino valt niet te onderschatten. Na de tegenvallende resultaten van het afgelopen kwartaal en kelderende beurskoersen is het de hoogste tijd voor een konijn uit de hoge hoed.

Vanavond, bij een Apple-evenement waar de vernieuwde Macbooks werden getoond, kwam dat konijn nog niet tevoorschijn. Mircosoft zal met spanning moeten wachten hoe het konijn er dan uiteindelijk uit gaat zien. Of dat er überhaupt nog een konijn is.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden