Michel van der Aa begint eigen cd-label

'Zilveren zwemster' Christianne Stotijn in het IJmeer. (FOTO MARCO BORGGREVE) Beeld
'Zilveren zwemster' Christianne Stotijn in het IJmeer. (FOTO MARCO BORGGREVE)

Op een regenachtige julimorgen van dit jaar laat mezzosopraan Christianne Stotijn – gekleed in een witte jurk en haar gezicht zilver geschminkt – zich in het koude water van het Amsterdamse IJmeer zakken. Het is een idee van componist Michel van der Aa voor zijn nieuwe cd/dvd-label Disquiet.

Peter van der Lint

„Ze was direct enthousiast”, vertelt Van der Aa, „Christianne is avontuurlijk en ze heeft een blindelings vertrouwen in mij”. De ’zilveren zwemster’ siert nu de mysterieuze cover van de eerste cd die op het label uitkwam; daarop staat onder andere de opname van de wereldpremière van ’Spaces of Blank’, de liederencyclus die Van der Aa voor Stotijn en het Koninklijk Concertgebouworkest schreef.

In een maand tijd kwam dat hallucinerend mooie stuk op twee verschillende cd’s uit, omdat het Concertgebouworkest zelf ’Spaces of Blank’ opnam in de serie Horizon op het eigen label RCO Live.

Van der Aa vindt dat geen probleem: „Ik ben reuzeblij dat ik de opnamen van het Concertgebouworkest mocht gebruiken voor mijn eigen label. Het bij t elkaar niet, omdat we toch verschillende doelgroepen bedienen.”

Zoals bij alles wat Van der Aa maakt, bemoeit de componist zich ook met de niet-muzikale zaken. Van der Aa is naast componist filmer en heeft oog voor intrigerende beelden. Zo staat op de cover van de tweede cd (gewijd aan Van der Aa’s intrigerende ’Here Trilogy’) sopraan Claron McFadden die zich uit een achter takenbossen verborgen gouden spiegel probeert te wurmen. De covers met Stotijn en McFadden geven een nieuwe lading aan het begrip ’hoezepoes’.

De foto’s van Marco Borggreve en het art work van deze cd’s dragen bij aan de uistraling van dit opvallende nieuwe label. In januari verschijnt de eerste dvd met daarop de muziektheatervoorstelling ’One’ met sopraan Barbara Hannigan.

Waarom wilde Van der Aa zijn eigen label beginnen? „Het borrelde al een tijdje. Mijn uitgever Boosey & Hawkes was in gesprek met de grote internationale labels, maar het wordt daar steeds moeilijker. Eén cd konden ze misschien uitgeven, een tweede werd heel onzeker. Ik wilde een vaste plek voor mijn stukken creëren, het in eigen hand houden. We hebben grote plannen voor een interactief videokanaal voor nieuwe muziek. Dit Disquiet TV moet in de lente van volgend jaar de lucht ingaan. Als kijker en luisteraar kun je een belangrijke rol spelen in hoe je een stuk wil zien of beleven. Met twee ontwerpbureaus ben ik nu de techniek daarvoor aan het ontwikkelen.”

In eerste instantie is het label er voor de composities van Van der Aa, maar hij sluit niet uit dat componisten met eenzelfde hang naar multimedia en muziek met een zekere theatraliteit ook een plaats op het Disquiet label kunnen krijgen.

Het beginnen van een eigen label kost veel tijd. „Daar heb ik me wel wat op verkeken”, zegt Van der Aa. „Ik ben er drie maanden full time mee bezig geweest. Nou ben ik een pietje precies en ik wil me overal mee bemoeien; dat kost tijd. Ik wil nu eerst alles logistiek op de rails hebben staan. Als de verschillende rechtenkwesties opgelost zijn, kan ook mijn opera ’After Life’ op dvd uitkomen, evenals het stuk dat ik voor Sol Gabetta schrijf.”

Van der Aa richt zich in eerste instantie op de mensen die zijn concerten bezoeken. „Steeds vaker kwam de vraag of de muziek te koop was. Nu is het zaak om mensen te laten weten dat het er is. Reclame maken in internationale tijdschriften is zo duur. Er zit een groot deel van mijn spaargeld in dit project en dat ga ik niet terug verdienen. Ik mag al blij zijn als we quitte spelen. Maar via allerlei sociale media en blogs gaat het wel rondzingen. Dat mijn muziek gratis op de website (www.disquietmedia.net) te beluisteren is, is niet erg. Onderzoeken in de popwereld wijzen uit dat mensen als ze de muziek gehoord hebben de cd toch willen kopen.”

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden