Michael Fassbender lijkt klaar voor Shakespeare

Hij hoort bij de mannen waar Carice van Houten en Halina Reijn graag naar kijken. Dat valt op te maken uit de snapshots die staan afgedrukt in het zojuist verschenen 'Anti Glamour', de autobiografische aubade van de twee actrices aan hun vriendschap. Een kleurrijk boek, geschreven als een pamflet tegen saaie volwassenwording, en vormgegeven als de schoolagenda van een tienermeisje, volgeplakt met plaatjes, lijstjes en hartjes. Tussen Brad Pitt, Ryan Gosling en 'Girls'-acteur Adam Driver staat Michael Fassbender. Inderdaad, fijn om naar te kijken.

De Ierse acteur met de kalme stem en intense blik is deze week middelpunt van 'The Counselor', de nieuwe Hollywood-thriller van Ridley Scott. De film opent met het lang aangehouden beeld van twee lichamen onder een laken. In Hollywoodfilms blijft de camera er meestal wat huiverig boven hangen, maar hier trekken de filmmakers je mee het bed in, waar Michael Fassbender en Penélope Cruz de liefde bedrijven. Het blijft allemaal in het nette, geen illusies, we zijn nog altijd in een Amerikaanse studio, maar de scène met de twee Europese sterren is net wat intiemer en wat erotischer.

Michael Fassbender (36) speelde Rochester in 'Jane Eyre' om zijn moeder en zus te plezieren, grote fans van het boek van Charlotte Brontë. Zoals Jane haar liefde voor Rochester omschreef: 'Ik zag hoe zijn gezicht gloeide, hoe zijn grote, heldere ogen schitterden en elke trek van zijn gezicht tederheid en hartstocht uitdrukte.'

Nogal gewaagd om na die 19de eeuwse romantische held een poedelnaakte pornoverslaafde te spelen in 'Shame' van Steve McQueen, al zei hij dat ook met een knipoog naar zijn moeder te hebben gedaan, die zich altijd had verbaasd over de naaktheid van vrouwen in films, en de preutsheid van mannen.

Voor McQueens 'Hunger', over Ira-activist en hongerstaker Bobby Sands, viel Fassbender veertien kilo af, tot er alleen nog een wandelend lijk over was. In McQueens slavernijfilm '12 Years a Slave' is het niet hoofdrolspeler Chiwetel Ejiofor die de meeste indruk maakt, maar bijrolspeler Michael Fassbender. Grandioos is hij als de dronken slavendrijver die over zijn eigen voeten struikelt.

In de videorubriek 'Anatomy of a Scene', te vinden op de website van de The New York Times, worden regisseurs uitgenodigd om een scène te kiezen en te becommentariëren. McQueen koos de dronkemansscène met Michael Fassbender, uitglijdend in de modder, de rode baard vol spuug. Ben zeer benieuwd naar Fassbenders optreden als Macbeth. Shakespeare lijkt hij inmiddels wel aan te kunnen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden