Michael Douglas schittert als Liberace

De Amerikaanse regisseur Steven Soderbergh maakt met zijn film 'Behind the Candelabra' een pleidooi voor het homohuwelijk. Met in de hoofdrol Michael Douglas die in Cannes lonkt naar de prijs voor de beste acteur.

Verschillende kanshebbers op de prijs voor de beste acteur hebben zich inmiddels gemeld. De Italiaan Toni Servillo is het boeiende middelpunt van Paolo Sorrentino's operateske 'La Grande Bellezza'. Fascinerend is ook het optreden van Souleymane Deme als de kreupele danser in 'Grigris' van Mahamat-Saleh Haroun uit Tsjaad. En wat zouden we het de Amerikaan Oscar Isaac gunnen, te zien als sappelende sixties-folkzanger in 'Inside Llewyn Davis', de geweldige nieuwe 'losers'-film van de Coen Brothers.

Maar er is er één die overal bovenuit steekt en dat is Michael Douglas in een hilarische 'gay performance' in Steven Soderberghs biopic 'Behind the Candelabra'. We hebben nog wat competitiefilms te gaan (onder meer van de Deense regisseur Nicolas Winding Refn met Ryan Gosling), maar het moet raar lopen, wil Michael Douglas ¿ 68 jaar ¿ de prijs voor beste acteur hier over een paar dagen niet winnen.

Douglas speelt de Amerikaanse pianist, zanger en entertainer Liberace die qua pronkzucht niet onderdoet voor Jay Gatsby (in de openingsfilm 'The Great Gatsby'). Liberace kon het niet aanzien: een pianist in een zwart pak achter een zwarte piano, en zette bovenop het fonkelende klavier een kandelaar (candelabra). Zelf hulde hij zich in Elvis-achtige glitterkostuums. Pianospelen deed hij met vingers vol protserige ringen.

Geweldig zoals Douglas aan het begin van de film de boogiewoogie inzet, en de zaal laat lachen, klappen en meezingen. We zijn in West Hollywood anno 1977, als Liberace kennismaakt met Scott Thorson, een jonge blonde adonis gespeeld door Matt Damon. We zien hoe de mannen eerst het bubbelbad delen en daarna het bed. Het is als een kleine revolutie, twee in het oog springende Hollywoodacteurs die 'gay lovers' spelen, elkaar aaien en zoenen. Het blijft wel in het nette, meer dan een paar blote billen krijgen we niet te zien, maar Soderbergh zet wel een belangrijk uitroepteken achter 'gay rights', onlangs nog groot in het nieuws hier in Frankrijk waar de grondwettelijke raad het homohuwelijk goedkeurde.

"Vijftig jaar geleden hadden we in Amerika nog geen 'civil rights act'", aldus Soderbergh op de persconferentie in Cannes. "Op dit moment hebben we in dertien staten het homohuwelijk. Je zou zeggen dat we op de goede weg zijn."

Liberace stond een groot deel van zijn leven in de schijnwerpers als een flamboyante entertainer, maar wist zijn homoseksualiteit altijd verborgen te houden. Zijn gigantische, overwegend vrouwelijke fanschare wist van niks. "In de film zie je dat die geheimhouding een grote druk zet op de relatie", aldus Soderbergh die met zijn film een krachtig pleidooi houdt voor het homohuwelijk.

Douglas speelt Liberace (1919-1987) als de ultieme Mr. Showmanship, ronddribbelend op goudkleurige slofjes en altijd in gezelschap van zijn witte poedels. Maar hij toont ook een grote eenzaamheid, en een triestige onderstroom. Op de persconferentie in Cannes, brak de acteur even, toen hij refereerde aan de periode waarin hij vocht tegen keelkanker. Terwijl Douglas zijn tranen wegslikte, vertelde hij dat Soderbergh de eerste was geweest die hem na zijn genezing had benaderd voor een rol.

Soderbergh, die een kwarteeuw geleden in Cannes debuteerde met 'Sex, Lies and Videotape', en er meteen vandoor ging met de Gouden Palm, kondigt al een tijdje aan te willen stoppen met filmmaken. In Cannes werd dat echter niet bevestigd. "Ik kan niet zeggen dat dit mijn laatste film is", vertelde de regisseur die de afgelopen jaren als een razende werkte, "maar ik ga wel een pauze nemen."

Financiering voor zijn Liberace-film vond de regisseur niet in Hollywood, maar bij de Amerikaanse tv-zender HBO. "Het is een moeilijke tijd voor film in Amerika", zei Soderbergh. "Hollywood staart zich blind op megaproducties met grote marketingbudgetten en veel special effects. Het 'gay issue' is het probleem niet zo. De studio's willen zich niet bezig houden met films met een bescheidener opzet. De Amerikaanse televisie beleeft zijn tweede gouden eeuw. Bij de televisie zit op dit moment meer creativiteit en zin voor experiment dan in Hollywood."

Over een paar dagen weten we of de Amerikaanse juryvoorzitter Steven Spielberg evenveel plezier heeft beleefd aan het optreden van Michael Douglas als kitschkoning Liberace. Zo niet, dan maakt de film altijd nog kans op de Queer Palm, afgelopen jaren gewonnen door 'Skoonheid' van de Zuid-Afrikaanse regisseur Oliver Hermanus en 'Laurence Anyways' van de Canadese regisseur Xavier Dolan.

Amerika is bezig de verhalen van homoseksuele beroemdheden uit te lichten, en het helpt dat acteurs als Sean Penn, Leonardo DiCaprio, Michael Douglas en Matt Damon de rollen op zich nemen. We hebben het toch over de Hollywood-royalty. Penn als Harvey Milk die het als eerste, openlijk homoseksuele gemeenteraadslid van San Francisco moest bekopen met de dood. DiCaprio die eerder dit jaar te zien was als de heimelijk homoseksuele FBI-chef J. Edgar Hoover. Een baas van de geheime dienst die zelf een geheim leven leidt, en met zijn groeiende paranoia een heel land gijzelt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden