MEXICO- Zangeres Gloria Trevi doorbreekt alle taboes

MEXICO-STAD - Als een tijger sprint ze over het podium. Ze maakt obscene gebaren naar het publiek. Ze schreeuwt, zingt, huilt. En dan gaat ze plotseling op de rand van het podium zitten en vertelt een verhaal. Een verhaal over het echte leven. Kleine geschiedenissen uit het leven van haar jeugdige fans, die vaak met hun moeders zijn gekomen.

Gloria Trevi is de naam. Provocateur pur sang. In het door en door katholieke Mexico maakt zij van het schandaal haar leven. De stem van de arbeidersjeugd. De meest verguisde en bewonderde Mexicaanse popster van het afgelopen decennium.

In het Auditorio Nacional, een van de mooiste theaterzalen ter wereld, trad ze pas geleden twee avonden achter elkaar op. Voorlopig zijn het de laatste twee live-concerten die Gloria heeft gegeven. Want behalve provocatief kan ze ook braafjes en trouw zijn. Haar manager en boezemvriend, Sergio Andrade, heeft kanker. En Gloria heeft de Maagd van Guadalupe beloofd dat zij niet meer zal optreden als Sergio niet geneest.

Haar beslissing heeft een storm van protest veroorzaakt. Haar fans maakten tijdens de optredens luidkeels hun protest kenbaar. Uit een onderzoek van de kwaliteitskrant Reforma blijkt 79 procent van de ondervraagden het absoluut niet met La Trevi eens te zijn.

“We houden van je, Gloria.', schreeuwen 6000 kelen al ruim voor het begin van het concert. Met haar bombastische popmuziek, de voor Mexicaanse begrippen spectaculaire lichtshow en vooral met haar warme persoonlijkheid verovert de in een zwart glitterpak gestoken popzangeres de harten van de toeschouwers. Ze is de ideale zus, vriendin en moeder aan wie je al je problemen toevertrouwt en die altijd een luisterend oor heeft. En Gloria spreekt de taal van de straat: onverbloemd, maar eerlijk.

Ze zingt over het leed van de straatkinderen, over de hypocrisie in de Mexicaanse maatschappij, over stelende politici, de economische crisis, over macho-mannen die hun zus en vrouw als kinderen (en bezit) behandelen. Het publiek hangt aan haar lippen. Zingt massaal 'Chica embarazada' (Zwanger meisje) mee: “Zeker, ik heb genoten. Het was een moment van genot, dat ik me nu niet meer herinner en verafschuw. Waarom heb ik mijn hersens niet gebruikt? De pil vergeten, het condoom weggegooid. En dat alleen om de geilheid, om te willen neuken.'.

Het is dit taalgebruik dat Gloria geliefd en gehaat maakte. Radiostations boycotten haar liederen. Het gemeentebestuur van Guadalajara, Mexico's tweede stad (met evenveel inwoners als Parijs),

nam de Gloria-kalender in beslag, waarin de popster en het sekssymbool zeer schaars gekleed gaat. Gloria staat er onder meer in afgebeeld met condooms zo groot als bloemkolen. Ach, eigenlijk doet ze gewoon wat ze moet doen. De jeugd voorlichten. En La Trevi weet ook heel goed dat alle censuur haar alleen maar populairder maakt.

In interviews hekelt ze het moralisme van de televisiegigant Televisa. Gloria breekt een lans voor het recht van vrouwen op abortus en ze werpt zich op als presidentskandidaat voor het jaar 2006. Ze wil rechten en economie gaan studeren, een progressieve partij stichten en de politiek ingaan.

Het moet en kan anders in Mexico. “We leven in een spookland waar moorden worden gepleegd, maar waar geen moordenaars zijn.” Een verwijzing naar het klimaat van straffeloosheid in het Mexico van de jaren negentig en naar een serie belangrijke politieke moorden, die ook na twee jaar nog steeds niet opgehelderd zijn.

Gloria nodigt een 'echte' man op het podium. Hij moet op een sexy manier zingen en dansen; dan is hij de held van de avond en voor haar. Kandidaten voor zo'n slachtofferrol zijn er altijd wel te vinden, ook al kijken 12 000 ogen geamuseerd toe. Op de klanken van een Mexicaanse versie van het legendarische Stones-nummer 'I can't get no satisfaction' ontkleedt La Trevi haar publieke stoeipoes bijna geheel. Ze gaat op hem zitten en plant haar grote zwarte laarzen op zijn borst. Het 'machismo' tot zeer nederige proporties gereduceerd.

Maar bij Gloria is het nooit alleen maar provocatie. Soms zou ze de heldin van de Mexicaanse burgerij kunnen zijn. Nadrukkelijk liet ze weten geen feministe of lesbienne te zijn, nog altijd scheldwoorden hier. En op en top Mexicaanse is ze als ze een eerbetoon aan alle moeders van de natie brengt: 'A la madre'. “Mama, je bent puur als water. Je bent evenveel waard als al het goud van de wereld. Maaaaadre, aaaah!”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden