Mexicaanse schip Otapan is nu zo’n 76 ton pure asbest lichter

Het Mexicaanse schip Otapan is ontdaan van ruim 76 ton pure asbest. Daarmee is de sanering van het schip voltooid.

Van onze redactie politiek

De afgelopen maanden is hard gewerkt aan de asbestsanering van de Otapan. In totaal werd zo’n 770 ton aan materiaal verwijderd. Niet al het asbest is weggehaald: in het schip zit nog circa 830 kilogram pure asbest. Dit komt doordat de asbesthoudende platen onder de ladingtanks en de platen daar omheen niet kunnen worden verwijderd, zonder de integriteit van het schip aan te tasten.

In het isolatiemateriaal zijn eveneens enkele kilo’s van dit bouwmateriaal achtergebleven. Desondanks vormt het schip nu geen risico meer voor de gezondheid en het milieu. Tijdens de schoonmaakactie, die vier maanden heeft geduurd, zijn evenmin asbestdeeltjes vrijgekomen.

Dat schrijft minister Cramer van milieu in reactie op de vragen van Tweede Kamerlid Poppe (SP) over het Mexicaanse schip. De socialist wilde onder meer weten wat er nu met het schip gaat gebeuren.

Eind februari werd de boot van Amsterdam naar Rotterdam gesleept, zodat begonnen kon worden met de sanering. Inmiddels ligt de Otapan op een locatie in de Botlek. Botlek is een onderdeel van de Rotterdamse haven.

Volgens Cramer heeft de Turkse eigenaar van het schip aangegeven dat hij het bij voorkeur wil laten slopen op zijn werf in Aliaga, Turkije. Om dit te mogen doen, moet hij volgens Europese regels eerst een kennisgevingsprocedure doorlopen, die vervolgens voor toestemming wordt voorgelegd aan de Turkse autoriteiten.

De Turken lijken echter terughoudend en hebben vooralsnog geen besluit genomen. Ook ontbreken de borgstelling en een inventarisatie van de stoffen die zich na de sanering nog aan boord bevinden. Daarom heeft uitvoeringsorganisatie SenterNovem besloten de eigenaar van Otapan geen exportvergunning te verlenen.

Als Turkije het schip inderdaad niet accepteert, moet een andere oplossing worden gezocht. „Een alternatief is verkoop aan een sloopwerf in een ander OECD-land (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling). Dat zou ook een Nederlandse sloopwerf kunnen zijn”, aldus de minister.

Ze wijst erop dat deze beslissing aan de eigenaar is en dat het voor hem financieel gezien waarschijnlijk minder aantrekkelijk is dan sloop op zijn eigen werf.

Wel sluit de bewindsvrouw een bestemming op een ’sloopstrand’ of een niet naar Nederlandse maatstaven toegeruste haven expliciet uit.

Het verhaal rond de Otapan sleept al jaren voort. Ruim acht jaar geleden meerde het schip aan in Amsterdam. In 2001 trof de inspectie Milieuhygiëne in een berg afvalzakken asbesthoudend materiaal aan.

Uit monsters bleek dat het om gevaarlijk bruin asbest ging. De eigenaar van Otapan werd veroordeeld tot een boete en moest de kankerverwekkende zakken zelf van het dek verwijderen. Dit is nooit gebeurd. Uiteindelijk is het schip asbestvrij gemaakt met geld van de Nederlandse staat.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden