Meubelbranche kreunt onder recessie

De consument houdt de hand op de knip. De recessie maakt hem kopschuw, er worden steeds minder duurzame goederen verkocht. Met name de meubelbranche heeft daar onder te lijden.

ROTTERDAM - ,,Jammer alweer geen klant, ik dacht dat ik eindelijk een kozijn kon verkopen.'' Op de 'Binnenhuis & Tuinbeurs' in Ahoy' Rotterdam loopt het niet bepaald storm. Veel kopers blijven thuis, de grote uitgaven worden eerst goed overdacht.

De consumptie van duurzame goederen is het afgelopen jaar behoorlijk afgenomen, blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vorige week publiceerde. Woninginrichters behoren met een omzetdaling van ruim 10 procent tot de grootste verliezers. De consument geeft niet meer zo snel een fiks bedrag uit aan een nieuw interieur.

,,Ik kom vooral om me te oriënteren, niet om te kopen'', zegt bezoekster Bitter, die samen met haar vriendin de beurs bezoekt. Met identieke heuptasjes om lopen ze op hun gemak de beurs over. ,,Door de slechte economie ga ik niet meer voor de leuke, maar voor tijdloze meubels die kwaliteit hebben, zodat ze langer meekunnen'', verduidelijkt Bitter. Om duurzaamheid te bepalen is oriëntatie noodzakelijk.

,,Impulsieve aankopen worden hier nauwelijks meer gedaan'', beaamt Van Maaren, 'al 15 jaar verkoopster' bij het klassieke en pretentieuze Van Berkensteijn Wooncultuur. De malaise in de meubelsector gaat voor het bedrijf uit Waddinxveen niet helemaal op: ,,We verkopen in de zogenoemde hogere categorie en die mensen blijven gewoon dure aankopen doen''.

De grote ketens met producten in een duurdere prijsklasse nemen in de Rotterdamse hallen een prominente plaats in. Voor de kleinere bedrijven lijkt zelfs de aanwezigheid op de beurs al niet meer uit te kunnen. Maar het kleine Interset keukens & badkamers uit Rotterdam is er wel. Een reclameposter met de belofte op gratis concertkaartjes voor René Froger moet publiek lokken.

Wat klandizie betreft ziet het bedrijf het positief in. ,,Ik denk dat het nog wel gaat stabiliseren'', zegt de woordvoerder, ,,en het goede nieuws is: de rotte appels gaan er eindelijk uit en alleen de goede bedrijven blijven over.''

Ook in woonmall Alexandrium III is het rustig. Verkopers nemen de tijd om de winkelvloer maar weer eens goed te reinigen, etalages opnieuw in te richten, of gezellig bij te kletsen met collega's, hangend op hun eigen producten. ,,We zijn vrolijk onder elkaar, dus gelukkig houden we de moed erin'', zegt assistent-bedrijfsleider Van der Veer van Mash Interieur met een lach. Bij de grote meubelwinkel merken ze echter wel iets van de recessie. Het aantal klanten is al vanaf verleden jaar maart afgenomen, ,,en de klanten die dan komen, kijken alleen maar rond''.

In het drie verdiepingen tellende winkelcentrum springen de al dan niet felgekleurde borden met aanbiedingen en kortingen onmiddellijk in het oog. Gratis presentjes bij aankoop van een complete keuken, procentenhoge kortingen en mooie beloften als 'Nu kopen, over 1 jaar betalen (zonder rente)' sieren de etalages.

Meubelwinkel Leef. doet daar niet aan mee: ,,Wij weigeren aan klanten te trekken met hele lage prijzen'', zegt verkoper Stefan de Grebber. Afname van de prijs houdt volgens hem altijd verlaging van de kwaliteit in.

A. van der Velde van 'ALTIJD goedkoper interieur' is daar niet bang voor. Zijn internetbedrijf is speciaal opgericht om consumenten meubels voor betaalbare prijzen te verkopen. Die meubels komen uit lage-lonenlanden als Polen. In de voormalige Oostbloklanden loopt de meubelmakerij goed en zijn de kosten laag. ,,Maar we bewaken wel de kwaliteit hoor'', zegt Van de Velde, ,,als ik een bankstel binnenkrijg, scheur ik altijd de onderkant open om te kijken of ze zich wel gehouden hebben aan de afspraken over constructie en vering.''

Ook eigenaar H. van Berkesteijn van de gelijknamige winkel in Waddinxveen stelt dat de producten uit Oost-Europa kwalitatief steeds beter worden. Maar door de lagere prijzen zijn volgens van Berkesteijn wel de omzetten bij woninginrichters extra hard gedaald.

De misère in de woningbranche zal volgens Van der Veer Van Mash Interieur niet zomaar oplossen. ,,Het gaat zeker nog een halfjaar duren.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden