Metro

Jongerentheater

De Toneelmakerij ***

De liefdesgeschiedenis van Orpheus en Eurydice is al vaak verteld maar nog nooit in een mix van muziektheater met film, gaming en social media. De Toneelmakerij speelt de voorstelling 'Metro' voor een publiek vanaf 15 jaar en de beeldtaal geeft het verhaal de actuele dimensie van jongeren in de grote stad. Het spel op het toneel vloeit over in flashbacks, fantasieën en filmscènes op een beeldscherm dat de gehele achterwand bedekt.

In de Griekse mythe verliest Orpeus zijn geliefde Eurydice door een ongeluk en door verdriet overmand daalt hij af in de onderwereld om haar terug te halen. Regisseur Liesbeth Coltof en schrijver Roel Adam situeren het verhaal in een verlaten metrostation, waar Dracula en zijn hofhouding met camera's de bovenwereld in de gaten houden. Als het meisje Euridyce op hun beeldscherm verschijnt, nemen zij haar gevangen en voeden zich met de scènes uit haar veelbewogen leven.

De Draculasfeer is een beetje flauw en doet afbreuk aan de betoverende beelden, de sfeervolle muziek en het ontroerende spel. Nhung Dam en Sander Plukoord spelen de jonge geliefden heel naturel. Zij is een rusteloze zwerfster die al haar spullen in één sporttas bewaart. Hij is een dichterlijke jongen die tot haar door wil dringen maar haar nooit echt bereikt. Ze vormen een mooi tegenwicht tegen de bedompte Dracula. Roel Adam speelt de rol als een soort travestiet in een rafelige zwarte jas en met lang, vervilt haar. Hij schuifelt om hen heen en zuigt zich als het ware vol met hun liefde en levenskracht. De beeldcollage op de achterwand is suggestief en de beelden van bootvluchtelingen, het decadente uitgaansleven en straatbeelden van de grote stad geven een indrukwekkende inkijk in het verleden van deze eigentijdse Eurydice op haar sportschoenen. Beppe Costa steelt als muzikale duizendpoot de show. Hij bespeelt het ene snaarinstrument na het andere en zijn stem, nu eens fluwelig dan weer hard en haast snerpend, is zeer emotionerend.

De voorstelling is als een wervelwind en de overkill aan beelden en informatie weerspiegelt deze tijd. Eigenlijk heeft De Toneelmakerij geen verwijzingen naar een Griekse mythe en Dracula-figuur nodig om dit verhaal te vertellen. Het kan beter op eigen benen staan als nieuw repertoire.

Het verhaal leidt nog een tweede leven als game op www.metrogame.nl en gedurende de tournee van 'Metro' filmen jongeren korte sterfscènes met hun mobiel. Ook die beelden flitsen in de beeldcollage tijdens de voorstelling voorbij en ze worden gedeeld op social media.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden