Metrolijn zonder maffia Amsterdam controleert aannemers op banden met onderwereld

Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM - Politie, justitie en de gemeente Amsterdam gaan voortaan alle grote openbare bouwprojecten controleren op mogelijke infiltratie door de georganiseerde misdaad. Het eerste concrete bouwplan dat wordt doorgelicht, is de aanleg van de noord-zuidlijn in Amsterdam.

De bouw van de nieuwe metroverbinding tussen Amsterdam-Noord, het centrum en Schiphol verkeert nog in het beginstadium en leent zich daarom uitstekend voor het preventieproject. Met de bouw is 1,6 miljard gulden gemoeid. De aanbestedingen starten in 1996. De metrolijn zal naar verwachting in 2003 gereed zijn.

Volgens de Amsterdamse politiecommissaris J. van Kastel zijn sabotage, malafide koppelbazerij, afpersing, intimidatie, diefstal en fraude bij bouwprojecten als deze veel voorkomende uitingen van georganiseerde misdaad. Dit blijkt uit onderzoeken in het buitenland, waar de maffia zich in de bouwwereld heeft genesteld. Onomstotelijke aanwijzingen voor criminele betrokkenheid bij de Nederlandse bouwsector zijn er tot nu toe niet, met uitzondering van een Zuidhollandse fraudezaak. Maar zouden criminele organisaties in grote infrastructurele projecten als de noord-zuidlijn infiltreren, dan kan dat al snel een schadepost opleveren van 100 tot 160 miljoen gulden, voorspelt Van Kastel.

Een Projectteam criminaliteitspreventie bouwsektor (PCB) zal daarom het voortraject voor de noord-zuidlijn, waaronder de selectie van aannemers en grondaankoop, drastisch screenen. Aan de metrolijn zullen diverse aannemers en onderaannemers uit binnen- en buitenland meewerken. De politie vreest dat de maffia vooral zal proberen om voet aan de grond te krijgen door internationaal opererende koppelbazen in te zetten.

“Grote infrastructurele projecten zijn erg aantrekkelijk voor de georganisseerde misdaad uit binnen- en buitenland. Het biedt een voedingsbodem voor corruptie en criminaliteit. Daarom is preventie geboden”, verklaarde korpschef E. Nordholt. De hoofdcommissaris wil ook bij andere grote bouwprojecten aannemers controleren op banden met de onderwereld. Als voorbeeld noemt hij de Betuwelijn. “Daar hebben wij twee jaar geleden al op gewezen, bij een presentatie over de georganiseerde misdaad. Het zou immers naïef zijn om te veronderstellen dat dergelijke projecten niet onderhevig zijn aan gevaren van infiltratie.”

Volgens burgemeester Patijn is de bouw “een aantrekkelijke sector om geld wit te wassen. Daarom moeten we uitkijken met wie we in zee gaan. De boven- en onderwereld mogen niet door elkaar heen lopen, belangenverstrengelingen moeten worden geweerd, en er moet toezicht worden gehouden op normvervaging en corruptie. Voorkomen is beter dan genezen.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden