Metro profileert zich met gang naar de rechter

Metro, de gratis krant op tabloidformaat, ontwikkelt een eigen identiteit. ,,Vier jaar geleden vond ik Metro nog een vlakke krant'', zegt hoofdredacteur Jan Dijkgraaf. Vandaag moet het dagblad voor de tweede keer in korte tijd voor de rechter verschijnen, wegens omstreden columns.

AMSTERDAM - Metro heeft zijn eigen manier gevonden om zich te profileren. ,,Omdat we veel ANP-berichten overnemen, moeten we het hebben van de columns.'' Die geven kleur aan Metro en Dijkgraaf ziet het liefst een blauwe -de liberale kleur.

Maar de 'spraakmakende' columnisten maken zo nu en dan een uitglijder en dat kan Metro duur komen te staan. Zo stelde de rechter onlangs Gretta Duisenberg in het gelijk. De column van Luuk Koelman, waarin hij haar in een erotische scène met Jasser Arafat schetste, was grievend, zei de rechter. Metro kwam er vanaf met een soort rectificatie.

Vandaag dient het kort geding dat burgemeester H. Zijlmans van Beuningen aanspande, wegens een column van Pamela Hemelrijk, waarin hij wordt beschuldigd van machtsmisbruik.

Dijkgraaf (41) zit er niet mee. Hij verwelkomt graag 'spraakmakende' columnisten als Theo van Gogh en Hemelrijk. ,,Het is de bedoeling dat de columns controversieel zijn. En tja, de rechter, dat is het risico, part of the game. Mijn voorgangers wilden van Metro een soort Volkskrant maken, omdat ze die de beste vonden. Ik vind dat onze krant meer op het Algemeen Dagblad moet lijken.''

Door de advertentie-inkomsten zit Metro er als een van de weinige kranten warmpjes bij. De krant wordt op alle NS-stations gratis verspreid en bereikt dagelijks 1273000 mensen met een oplage van 335000 exemplaren. Hoe meer lezers, des te meer potentiële kopers. Ook computerfabrikant Dell weet daar wel raad mee. Anderhalve week geleden werd Metro 'ingepakt' door vier pagina's Dell-reclame. Dat leverde de krant naar schatting 100000 euro op. Ter vergelijking: een full color Albert Heijn-advertentie levert een landelijke krant gemiddeld 40000 euro op.

Maar of de lezer de prominent aanwezige reclameboodschappen iedere dag slikt, is nog maar de vraag. Dijkgraaf: ,,Advertenties van vier pagina's zijn welkom, maar niet vaker dan één dag per maand, anders raken we de voorpagina te veel kwijt.'' De timing van de Dell-omslag was wat ongelukkig, vindt Dijkgraaf. ,,De voorpagina bevatte met de monsterzege van het Nederlands elftal belangrijk nieuws. Maar ja, afspraak is afspraak.''

De 'creatieve advertentiemogelijkheden' vormen volgens Dijkgraaf geen bedreiging voor het redactionele deel van de krant. Sterker nog, nu Metro zich verzekerd weet van een sterke financiële positie, profileert de krant zich ook inhoudelijk meer dan ooit.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden