Metro en trams in Rotterdam over twee jaar op eigen benen

Een tram in het centrum van RotterdamBeeld Anp

Het openbaarvervoerbedrijf RET heeft in 2017 geen subsidie meer nodig om de metro en de tram in de regio Rotterdam te laten rijden. Dat is volgens de RET uniek voor Nederland. Oorzaak is onder andere het historisch lage percentage zwartrijders.

Het zwartrijdpercentage is gedaald tot minder dan 1 procent, aldus de RET. Voor de invoering van de OV-chipkaart en de toegangspoortjes in 2009 was dit percentage nog ruim 12 procent.

Bovendien is het aantal reizigers in de tram ook toegenomen. Het aantal gebruikers steeg met 5 procent, mede vanwege nieuw en schoon materieel.

Vooral op de metroverbinding tussen Rotterdam en Den Haag is het in de ochtendspits erg druk. In 2006 maakten nog geen 10.000 mensen per dag gebruik van deze metroverbinding, inmiddels zijn dat er volgens de RET ruim 40.000 per dag. Het bedrijf heeft de afgelopen week zes extra metro's gekocht om de drukte op te vangen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden