Metaalkoning biedt Nedcar zekerheid

Wim van der Leegte wil maakindustrie behouden voor Nederland

MARTEN VAN DE WIER

VDL Nedcar wordt vandaag geopend door koning Willem-Alexander. Wim van der Leegte, eigenaar van de Eindhovense VDL Groep, kocht het autobedrijf in Born in 2012. De fabriek hing destijds sluiting boven het hoofd, omdat eigenaar Mitsubishi zich terugtrok. Nedcar is verbouwd, en gaat nu de Mini maken voor BMW.

Bij Van der Leegte keerde Nedcar terug naar een veilig Nederlands familiebedrijf. Mitsubishi liet Nedcar jarenlang bungelen, in Born konden ze weinig hoogte krijgen van 'Japan'. Nu zijn ze een bedrijf van Wim van der Leegte, een ondernemer met hart voor de Nederlandse industrie. Dat moet de autobouwers een veilig gevoel geven.

Niet dat VDL een klein bedrijf is. Het concern heeft een omzet van 1,8 miljard euro, de nettowinst was vorig jaar 90 miljoen euro en er werken ruim 9.000 mensen in zestien landen, waaronder China en de VS. Maar de lijntjes zijn kort. VDL zweert bij een vlakke bedrijfsstructuur, waarbij medewerkers meedenken over de koers.

"De bedrijven onder de VDL Groep zijn vaak relatief kleine eenheden", zegt Maarten Steinbuch, hoogleraar robotica en automotive aan de Technische Universiteit Eindhoven. Managers zijn er nauwelijks. Steinbuch: "Wim houdt niet van bazen. Er moet gewerkt worden, vindt ie."

Van der Leegte werd dit jaar benoemd tot Commandeur in de Orde van Oranje-Nassau, onder meer vanwege de redding van Nedcar. "Het is een echte selfmade man", zegt Henk van Rees, bestuurder bij FNV Bondgenoten. "Een man zonder spatjes. Ik heb vaak met ceo's te maken die op grote afstand van de werkvloer zijn komen te staan. Maar Wim is toegankelijk, komt vaak op de bedrijven en maakt dan makkelijk een praatje. Ze noemen hem 'Wim' of 'meneer Wim'."

Van der Leegtes vader Pieter richtte in 1953 'Metaalindustrie en Constructiewerkplaats P. van der Leegte' op. Philips en Daf waren de eerste klanten. Maar vader Pieter had meer verstand van techniek dan van cijfers, en raakte overwerkt. Wim werkte er toen als stagiair, en had binnen drie maanden de leiding in handen. Hij was de oudste en dominantste van drie broers. Zij voelden er weinig voor om onder Wim te werken, vertelde die in een interview met Management Scope.

De nieuwe directeur vindt het ook wel prettig om zijn handen vrij te hebben. Van der Leegte krijgt het bedrijf weer op de rails, en begint met wat hij nog doet: slechtlopende bedrijven overnemen. VDL heeft inmiddels zo'n tachtig dochters. Het zijn toeleveranciers in de metaal en kunststof en bedrijven die uiteenlopende eindproducten maken - zoals robots, zonnebanken en de bekende blauwe borden van de ANWB. Sinds de jaren tachtig maakt VDL bussen, na de overname van de bus-tak van Daf. En vanaf vandaag dus ook personenauto's.

De eigenzinnige Van der Leegte mengt zich graag in het debat. Hij richt zijn pijlen dan op arbeidstijdverkorting, of op landen die de eigen industrie bevoordelen met importbeperkingen. Nederland zou die landen met gelijke munt moeten terugbetalen, vindt hij. Hoogleraar Steinbuch denkt dat emotionele motieven zeker hebben meegespeeld bij Van der Leegtes keuze voor Nedcar. "Hij vindt het heel belangrijk dat de maakindustrie hier behouden blijft. Hij kan heel boos worden als de overheid een order in het buitenland plaatst die ook in Nederland geplaatst had kunnen worden." Vakbondsman Van Rees: "Van der Leegte bewijst dat je in Nederland, in de Nederlandse loonkostenstructuur, als maakbedrijf goed kunt renderen."

Ondertussen lopen de dochter en de twee zoons van Van der Leegte zich warm in de directie. Van der Leegte heeft ooit laten vallen dat 2016 misschien een mooi moment is om te stoppen. Hij is dan 69 jaar.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden