Met uitzicht op zee fietsen langs de kust van acht landen – ’een prachtroute zonder grenzen’.

Ze waren bepaald geen ’vakantiefietsers’; in de hitte met bagage de berg op ploeteren was niet hun idee van een ideale vakantie. Eerder ging hun voorkeur uit naar een trektocht per camper door Australië.

Maar sinds Monique Fakkeldij en Floris de Jong ergens in Zweden een kaart van de North Sea Cycle Route zagen hangen, spookte de gedachte door hun hoofd dat zo’n avontuur - fietsen naar Scandinavië en Schotland via de Noordzee – toch wel geweldig zou zijn. Het wordt zelden echt warm in deze Noord-Europese landen en wat voor bergen heb je nou helemaal langs de kust, was hun redenering. Met een camper rondtoeren kun je ook nog wel als je zeventig bent.

Dat van die bergen hebben ze geweten, zoals ze meer dingen onderweg anders hebben ervaren dan ze dachten. Maar verder was het avontuur fantastisch. In bijna drie maanden tijd hebben ze met fiets en tent 4500 kilometer van de Northsea Cycle Route gefietst, driekwart van de route die door acht landen voert: België, Nederland, Duitsland, Denemarken, Zweden, Noorwegen, Schotland en Engeland. Hier en daar een stukje per veerboot afgelegd (zoals naar de Shetlands en Orkney Eilanden), gefotografeerd (Floris) en geschreven (Monique, een dagboekje), genoten van wadden, fjorden en hooglanden, en verder gepeddeld door de historie van Vikingen, Kelten en natuurvolken. Hun hele tour hadden ze uitzicht op zee, al weken ze zo nu en dan van de route af om te overnachten of leuke plaatsen te bekijken.

Van hun reis hebben Floris en Monique meer overgehouden dan hun herinneringen en verhalen voor familie en vrienden. Hun foto’s en dagboekfragmenten zijn gebundeld in een prachtig boekje ’Met uitzicht op zee’ met aanstekelijke beelden en verhalen. Ze vertellen over ’steile hellinkjes’ die ze al in de buurt van Schoorl tegenkwamen, een ’pittige wind 5 à 6 tegen’ waarin ze bijna stil stonden, dagen lang fietsen tussen schapen en windmolens maar ook tussen kemphaantjes, herten of tanks van het Deense leger, overnachtingen op campinkjes of een Zweedse stuga met uitzicht op een fjord, verdwalen in Stavanger en genieten van een bluesfestival of een prachtige zonsondergang.

Inmiddels is er ook een internationale website van de North Sea Cycle Route tot leven gewekt met allerlei informatie om fietsmogelijkheden langs de Noordzee te ontdekken. De site bevat ook inspiratie, biedt interactieve digitale kaarten om je te helpen bij de planning van je route (ook de afstanden tussen plaatsen worden genoemd) en geeft advies over je voorbereidingen voor een tocht langs de Noordzeekust, die ’s werelds langste doorgaande fietsroute is. De voertaal op de site is Engels en Duits, soms aangevuld met teksten in het Deens of Nederlands.

Elk land biedt een bewegwijzerde fietsroute langs de kust aan, met eigen publicaties. Op de grenzen sluiten de routes op elkaar aan. De North Sea Cycle Route kan naar eigen inzicht in stukken worden geknipt.

Wie de pagina van een land bekijkt, wordt geïnformeerd over de fraaie natuur of het cultureel erfgoed die onderweg te ontdekken is. De routes voeren langs steden en dorpen, zandstranden en kliffen, maar ook door bossen en weilanden. Ook oude tradities en gebruiken en architectuur komen aan de orde.

Per land (en per regio) worden de overnachtingsmogelijkheden getoond – hotels, jeugdherbergen, B & B en campings – en informatie gegeven over het openbaar vervoer. Foto’s illustreren dat het volgen van de North Sea Cycle Route inderdaad een geweldig avontuur is, al vertellen de beelden van Floris de Jong dat verhaal nóg beter en mooier. Met name de schoonheid van de natuur, weergegeven door foto’s van papegaaiduikers, een Noordse stormvogel of een grijze zeehond, vormt een belangrijk ingrediënt van de trip.

Tijdens een internationale conferentie in Haarlem van journalisten die over fietsen schrijven, werd vorige maand duidelijk dat Nederland het verste is met het ontwikkelen van de Noordzeeroute. In feite volgt de route voor een groot deel de LF 1 (van het Zeeuws-Vlaamse Sluis tot Callantsoog) en in het noorden de LF 10 (Waddenzeeroute tot Nieuweschans). En die twee LF’s zijn compleet.

Tussen deze west- en noordroute kan gekozen worden tussen een bewegwijzerde route over het vroegere eiland Wieringen en de Afsluitdijk of een langer traject (niet bewegwijzerd) dat loopt via Den Helder en de eilanden Texel en Vlieland naar Harlingen.

Op een fietstochtje door de duinen van Noordwijk naar Haarlem stelden de buitenlandse journalisten bovendien amechtig en tot hun verrassing vast dat de natuur in Nederland mooi is en het land veel minder vlak dan ze altijd dachten.

De North Sea Cycling Tour werd in 2001 in Hamburg geopend en kreeg twee jaar later een duidelijke kwaliteitsverbetering. Nu pas begint de identiteit van de route langzaam zichtbaar te worden, met dank voor de financiële bijdrage van de Europese Unie en de aangesloten landen, regio’s en gemeenten, waarmee de website kon worden opgetuigd.

De Tour moet een coöperatie zonder grenzen worden, heeft een EU-commissaris geroepen – ’een prachtroute om te volgen’. Bovendien moet de fietsroute gaan fungeren als de ruggengraat van een netwerk met regionale en locale routes.

De bewegwijzering van de route is doorgaans een blauw bord met witte letters, al zijn sommige landen nog niet helemaal ’bij’ met hun markering. In twijfelgevallen geven kaarten de juiste richting. Op de website kunnen trouwens knelpunten worden aangedragen. De eerste schrijvers in het gastenboek zijn overigens vol lof. Twee fietsers kondigen al juichend de publicatie van hun boek aan: ’De Zee rond in tachtig Dagen’.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden