Met tassen rijk vanuit de kelder

Een winkel in de hoofdstad met een eigen collectie leren tassen, verkooppunten in het buitenland, een groeiend succes - veel ontwerpers kunnen er enkel van dromen. Voor vier ondernemende jonge vrouwen is het de dagelijkse werkelijkheid.

Cellarrich Connextion heet de winkel en het gelijknamige tassenmerk van Miriam Lommers, Ally Liefhebber, Sacha Rowold en Minet van Schaik. De merknaam doet nog denken aan de beginjaren van het bedrijf, toen de vrouwen met het bijeen geschraapte geld van hun studiebeurs een kelder huurden aan de Prinsengracht in Amsterdam. De kelderhuur (cellarage) werd voor de beginnende ontwerpsters een kelderrijk (cellarrich).

Vorig jaar hebben de ontwerpsters een pand betrokken aan de Haarlemmerdijk in het centrum, waar grote krokoleren werktassen, schattige uitgaanstasjes en zachte schoudertassen de wanden vullen. In het Tassenmuseum Hendrikje in Amstelveen is deze weken een deel van tassencollectie te zien.

De totale collecie bestaat uit zestien verschillende modellen, door de vier vrouwen samen ontworpen. “Je zou denken dat dat niet kan,” beaamt Miriam Lommers. “Maar juist met z'n vieren lukt het heel goed. We komen bij elkaar om wat te schetsen. Daarop vult de een vervolgens wat aan, de ander haalt er wat af. Zo ontstaat langzaam aan het eindproduct.”

De samenwerking van het viertal begon tijdens het gezamenlijk afstudeerproject op de lerarenopleiding textiel. “We maakten een ondernemersplan voor een fictieve winkel met een eigen collectie mode, schoenen en tassen”, vertelt Lommers. Na het afstuderen stortte Cellarrich zich op de tassen. “In onze studententijd hebben drie van ons bij de Nederlandse tassenontwerpster Hester van Eeghen gewerkt. Daar zijn we, denk ik, een beetje door de tassen besmet.”

Hoewel de belangstelling groeit, zijn tassen in zuidelijke landen nog altijd populairder dan in Nederland. “In Frankrijk, bij voorbeeld, kopen mensen bij een nieuwe outfit ook een nieuwe tas. In Nederland hebben de meesten een tas die overal bij moet passen.”

De zestien verschillende ontwerpen raken nu zelfs in het verre buitenland populair. “Een kleine winkelketen in Japan verkoopt nu ook klein lederwaar en tassen van ons. De Japanse markt is heel groot en gevoelig voor artikelen uit Europa.” Binnenkort krijgt Cellarrich Connextion er een verkooppunt in Londen bij.

Tot het zover is, blijven ze alle vier nog deels als docent in het onderwijs werken. “En eigenlijk zie ik mezelf daar ook niet zo snel mee stoppen”, zegt Lommers. “Op het moment dat we van onze tassen kunnen leven, is het een luxeprobleem of we stoppen met les geven.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden