Met Linda op de loper

Op de rode loper stond Linda de Mol. Ze werd geïnterviewd door Jakhals Frank van ’De Wereld Draait Door.’ Gek waren de koorden langs de loper, want er was verder niemand – geen fans, geen publiek.

Ik stapte de loper op, altijd een licht verslavend gevoel, en passeerde Linda – ze zag me niet. Binnen, in het Hilversumse Instituut voor Beeld en Geluid, stond een heel gezelschap bijeen, sippend aan de prosecco en omflitst door fotografen.

Ik herkende Frits Sissing, Alex van Warmerdam en Annet Malherbe, en ook Georgina Verbaan, Pierre Bokma, Jaap Jongbloed, Peter R. de Vries, een tikje blauw op de kaak, Koos Postema, Johnny de Mol, Susan Visser en Mart Smeets. Bekende Nederlanders onder elkaar, ik voelde me hier best thuis, ze komen bij mij ook regelmatig over de vloer.

Ze waren hier voor een klein feestje. Voor de uitreiking van een prijs waar wij als kijkers nauwelijks weet van hebben. We kennen de Nipkowschijf , de Televizierring, sinds kort ook het ’tv-moment van het jaar’ – televisieprijzen die we van de televisie kennen.

Maar een vakprijs, die ontbrak nog, een prijs die televisiemakers aan televisiemakers geven. De prijs heet de Beeld en Geluid Award. Vorig jaar werd hij, in tien categorieën, voor het eerst uitgereikt. Vanavond zou de tweede keer zijn. Gastvrouw en presentatrice Bridget Maasland zei in haar inleiding dat de uitreiking live te volgen was op de site van Beeld en Geluid, zodat er ’tenminste één scherm was waarop de avond te volgen was’ – de zucht om gezien te worden moet groot zijn in de televisiewereld.

Het stramien van de avond was dat van een Oscaruitreiking: categorie na categorie werd afgewerkt met telkens drie nominaties, een fragmentje juryrapport en het openmaken van een verzegelde enveloppe. Dan kwam de winnaar zijn beeldje ophalen, beantwoordde een vraagje van Bridget en sprak een dankwoord. Linda viel in de prijzen met ’Gooise vrouwen’ en op het podium excuseerde Bridget zich dat ze ’met haar microfoon voor haar bos hout zat’ – als om aan te geven hoe losjes de omgang is. Je merkte dat men elkaar kende, en ook dat ze allemaal heel gelukkig waren in hun werk. Zo was Johnny de Mol, neefje van Linda, in zijn programma ’Waar is de mol?’ volgens de jury ’volledig zichzelf’ en ging regisseur Sander Vahle, ex van Linda, met plezier naar zijn regieplaats bij ’Ik hou van Holland’ – dat door Linda wordt gepresenteerd. De Oeuvre award ging naar de ook al gelukkige Mart Smeets. Die dankte zijn werkgever, de NOS. „Het is daar zo fijn. De nestgeur, de nestwarmte heeft me daar moeiteloos 35 jaar gehouden.”

Ja, je bent gezegend als je op het mediapark werken mag. En misschien niet zo gezegend als je er niet werkt. Outsider Theo Maassen kreeg ook een prijs, voor zijn rol in ’TBS’, maar zijn regisseur kwam naar voren om te vertellen dat Theo er niet was ’want hij heeft zijn vaste avondje thuis’.

Hij wist niet wat ie miste.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden