Met Lelijke Eendjes naar Wilde Ganzen

Dromen en grootse toekomstplannen heeft elk mens. Soms worden ze werkelijkheid, soms blijven ze fantasie. Een serie over mensen die op weg zijn hun droom te verwezenlijken. Vandaag: Lars Brands.

Lars Brands (36) uit Amsterdam werkt als projectleider bij Ballast Nedam. Daarbij is hij voorzitter van de stichting Pole 2 Pole. Zijn plan: met een expeditie van negen en een peuter in vier lelijke eendjes van de Noord- naar de Zuidpool rijden.

Altijd al in een Eend de wereld willen doorkruisen?

,,Samen met mijn vrouw Mieke heb ik vroeger in onze Eend Europa doorgescheurd. Eigenlijk wilden we nog een keer echt ver weg. Toen mijn schoonzus over haar reis naar Chili vertelde, leek ons dat wel wat. Vervolgens dachten we: waarom niet heel Zuid-Amerika? Later besloten we Noord-Amerika er ook maar bij te pakken. Tim Cahill heeft op datzelfde traject een wereldrecord gevestigd en daar het prachtige boek 'Asfalthonger' over geschreven. We besloten zijn route te volgen.''

,,Toen we sponsors aan het werven waren, kwamen we op het idee ontwikkelingsprojecten te bezoeken. Binnen de groep leefde een sterk gevoel van: we zijn al zo rijk dat we dit kunnen doen. We moeten ook iets achterlaten. Al gauw dachten we toen aan de projecten van de Wilde Ganzen. Die combineerden wel leuk met Lelijke Eendjes.''

,,Van het geld van de circa vijf sponsors, wordt een derde van de reis betaald; de rest bekostigen we zelf. Daarbij schenken we een deel van ons sponsorgeld aan de projecten. De wielklemmen kwamen in beeld toen we iets moesten bedenken om te voorkomen dat de auto's gestolen zouden worden. Stadstoezicht zag dat idee wel zitten, omdat nogal eens vergeten wordt dat de wielklem oorspronkelijk ontworpen is om diefstal te voorkomen. Een paar van onze groep hebben ontslag genomen. Het merendeel kon gelukkig onbetaald verlof nemen.''

Hoe gaat de reis er uitzien?

,,De tocht gaat op 15 juli in Prudhoe Bay, Alaska, van start. Als alles goed gaat, eindigen we in december in Ushuaia, Argentinië. Op onze website 'www.pole2pole.org' doen we onderweg verslag van onze belevenissen. We hebben de tocht met het oog op de weersomstandigheden zorgvuldig uitgemikt, zodat we beginnen en eindigen in de zomer. Volgens schema zitten we half augustus in Death Valley, daar zullen we nog een zware dobber aan de hitte krijgen. Tussen Panama en Colombia liggen geen wegen en nemen we de boot. Als de situatie in Colombia erg gevaarlijk is, varen we door naar Ecuador. Mocht dat nodig zijn, dan ruimen we tijd in om aan de auto's te sleutelen. Maar we hebben alle vertrouwen dat onze Eendjes de onverharde wegen aankunnen. De 2CV's zijn tenslotte ontworpen voor Franse boeren die over onverharde wegen hun eieren naar de markt moesten brengen.''

Zijn de koffers al gepakt?

,,We hebben net van de parkeerwachters een stoomcursus wielklem-installeren gehad. Dit weekend gaan we nog 'bakkies' aanbrengen, dat maakt het contact onderweg makkelijker. Ook moeten we de reserve-onderdelen inventariseren. Er was nog een misverstand over de vliegtickets, maar dat is inmiddels opgelost. Dinsdag staan de Eendjes op Schiphol klaar voor de vliegreis. We vliegen op Seattle. Dat betekent dat we eerst nog 4500 kilometer naar het startpunt in Alaska moeten rijden.''

,,Twee jaar geleden zijn we begonnen met de voorbereidingen. We hebben het traject opgedeeld in acht partjes. Elk van ons moest een deel voorbereiden. Tijdens de voorbereiding zijn de ambassades van de landen op de route aangeschreven, zodat we weten aan welke voorwaarden we moeten voldoen om binnen te komen. Op de Verenigde Staten na zijn de visa rond. Mijn gezin moet nog een laatste ronde vaccinaties halen. Ons dochtertje van 3 gaat gewoon mee. Die kan ik geen halfjaar missen.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden