Met Johnny Depp-posters vraagt H & M om moeilijkheden

De verloven van de onderhoudsmedewerkers van de Abri's zijn alvast ingetrokken. De Zweedse kledingketen H & M komt eind deze maand met een nieuwe postercampagne: een levensgrote foto van acteur en hartenbreker Johnny Depp.

Dorien Pels

Te verwachten valt dat er weer een hoop ruiten gaan sneuvelen door de hebberigheid van fans. Toen naaktmodel en b-filmactrice Anna Nicole Smith op de H & M-posters nog net het H & M-ondergoed aanhield, werden in het hele land Abri's stuk geslagen. Van de 3 000 posters werd de helft gepikt. Voor H & M is al die ophef fantastisch voor de naamsbekendheid, maar abri-exploitanten Publex en Mediamax draaien op voor de kosten.

De verhuurders van advertentieruimte trokken aan de bel toen H & M-Nederland de eveneens rondborstige Baywatch-ster Pamela Anderson inhuurde. Op alle glazen vensters kwam een sticker met telefoonnummer, waar fans gratis een poster konden opvragen en het aantal vernielingen nam iets af. De Johnny Depp-posters zullen ook gratis verkrijgbaar zijn, maar eigenhandig jatten is blijkbaar de sport. Ook al waarschuwt een Publex-woordvoerder dat de posters altijd scheuren als je ze van de achterwand aftrekt.

Johnny Depp voldoet helemaal aan het huidige ideale manbeeld: gevoelig, diep en niet al te macho. Hij past perfect in het rijtje meisjesidolen als Leonardo di Caprio ('Titanic') en Robbie Williams (ex-Take That). Hij begon zijn carrière met een rol in de horrorfilm 'Nightmare on Elmstreet', en brak als 'stuk' door in de politieserie '21 Jump Street'. Tegenwoordig probeert hij dat imago van zich af te schudden met serieuze rollen: in zijn meest recente film 'Fear and Loathing in Las Vegas' speelt hij de onconventionele journalist Hunter Thompson. Maar helemaal uit de middenpagina van tienerbladen als Hitkrant en Fancy is hij nooit verdwenen.

Zijn openbare liefdesleven draagt daaraan bij. Hij had een relatie met actrice Winona Rider, fotomodel Kate Moss en nu met zangeres Vanessa Paradis. Op de H & M posters kijkt hij diepzinnig recht in de lens, gekleed in een v-hals truitje met dwarsstreep en een grijze blouse. Heel erg H & M, maar niet echt de outfit voor een 35-jarige acteur die voor volwassen wil doorgaan.

Het is dan ook geen toeval dat Hennis-kleding vooral populair is onder jonge vrouwen. Met Johnny Depp wil het Zweedse bedrijf ook de mannenkleding onder de aandacht brengen, zegt de woordvoerder in Nederland. Onzin, natuurlijk. Te verwachten valt dat eerder de meiden indringend naar de poster zullen kijken, zoals de jongens het confectie-ondergoed van Pamela wel kunnen dromen.

Meer dan het op peil houden van de naamsbekendheid hoeft Hennis niet te doen. Alle jongeren (ook jongens) weten ook zonder posters wat de kledingzaken te bieden hebben: heel veel keuze, voor weinig geld. Ze kunnen er ongestoord neuzen, eindeloos passen en nooit vraagt er een winkelbediende 'of je soms iets zoekt'. Het is even zoeken tussen de uitpuilende kledingrekken, maar dan is er wel iets origineels weg te graaien. Dus niet hetzelfde truitje als Johnny.

H & M is een succesformule. Dit voorjaar worden in Nederland drie nieuwe filialen geopend, in totaal zijn er dan 51 winkels. De komst van Hennis & Mauritz in 1989 schudde de markt voor goedkope jongerenkleding flink op. C & A blijft tobben met zijn jongerenafdeling 'Clockhouse' en Mac & Maggie van Peek & Cloppenburg ging al gauw over de kop. Met 550 vestigingen in twaalf Europese landen, kunnen de Zweedse eigenaars, net als C & A oorspronkelijk een familiebedrijf, groot inkopen. Dat drukt de prijs tot het gemiddelde kleedbudget van een 16-jarige. Maar ook mensen met een ruimere beurs kiezen voor 'wegwerpkleding' van 'de Hennis': vijf truitjes voor de prijs van één in een kwaliteitswinkel. Ook al zijn ze niet duurzaam, je kunt wel elke dag iets anders aan.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden