Met je scenario naar Cannes

Nederlandse speelfilms zijn niet geselecteerd voor het 65ste Filmfestival van Cannes. Toch presenteren enkele Nederlandse filmmakers er hun films, onder wie Marco van Geffen en Mahmoud Al Massad.

Marco van Geffen - standplaats vinexwijk
"Ik weet mijn weg wel een beetje in Cannes", vertelt Van Geffen (52) die vijf jaar geleden met zijn korte film 'Zusje' deel uitmaakte van de officiële selectie. "Sindsdien ben ik elk jaar even langsgegaan op het festival. Het zijn aardige, open mensen die mijn eerste speelfilm 'Onder Ons' ook serieus hebben bekeken."

'Onder Ons' ging vorig jaar in première in Locarno, en staat inmiddels bekend als de vinexwijkfilm. Hoofdpersoon van het drama is een verlegen meisje uit Polen dat als au pair in een kaarsrechte Hollandse nieuwbouwwijk arriveert. Het tweede deel van zijn vinexwijktrilogie wordt 'In Jouw Naam'.

"Het gaat over een jong stel, gespeeld door Barry Atsma en Elise Schaap, dat compleet uit koers raakt als hun pasgeboren kind overlijdt", vertelt de regisseur.

Het budget van de nieuwe vinex-film is 1,4 miljoen euro, waarvan zes ton inmiddels rond is. De rest van de financiering hoopt Van Geffen samen met producent Lemming Film deze en volgende week in Cannes te kunnen realiseren. "Prettig is dat Cannes zo goed is georganiseerd. Mijn scenario is voor de gelegenheid zelfs in het Frans vertaald."

Er mag dit jaar dan geen Nederlandse speelfilm voor het festival zijn geselecteerd, voor Van Geffen is dat geen reden tot kniezen. "Er zijn inmiddels wél Nederlandse films op de festivals van Berlijn, Locarno en Toronto. Je kunt ook zeggen: we gaan gestaag vooruit."

De film waar Van Geffen deze week het meest naar uitkijkt, is de nieuwe Haneke: 'Amour', met Emmanuelle Riva en Jean-Louis Trintignant als een oud koppel wier liefde door het aftakelingproces op de proef wordt gesteld. "Dát is Cannes. Grote regisseurs die grote dingen doen."

Mahmoed Al Massad - chroniqueur van het leven in het Midden-Oosten
"Ik ga mijn eerste speelfilm maken en mag meteen met mijn project naar het Atelier in Cannes. Zo'n presentatie voor de filmwereld in Cannes is wel het mooiste wat je in de scenariofase kunt bereiken." De Nederlands-Palestijnse regisseur Mahmoed Al Massad (42), die sinds twintig jaar in Utrecht woont en werkt, beleefde zijn internationale doorbraak al eerder, als documentairemaker. In 'Recycle' vertelde hij het fascinerende verhaal van een gedesillusioneerde moedjahedien in Zorka, de Jordanese stad waar de regisseur zelf opgroeide. Later volgde 'This is my picture when I was dead', het portret van een politiek tekenaar in Jordanië. En nu dus een eerste speelfilm, 'Blessed Benefit', waarmee de Utrechtse regisseur op locatie in Cannes de resterende zeven ton van de een miljoen euro kostende co-productie tussen Nederland en Duitsland bijeen hoopt te brengen.

"Er is gelukkig al veel internationale interesse voor het project", vertelt Al Massad die onlangs ook een scenarioprijs won van 100.000 dollar op het filmfestival van Aboe Dhabi. "'Blessed Benefit' is het verhaal van een man die droomt van een beter leven en dat - ironisch genoeg - vindt in de gevangenis, waar hij door een laptophandeltje in terecht is gekomen. We gaan in het najaar op locatie in Zorka filmen."

Drukke tijden voor Al Massad die als producent ook meewerkte aan 'Waiting for P.O. Box' van zijn vriend Bassam Chekhes die als eerste Syrische regisseur is opgenomen in de competitie om de Gouden Palm voor de Beste Korte Film.

Chekhes groeide op in Syrië, maar woont en werkt evenals Al Massad al jaren in Nederland waar hij een studie volgde aan de Rietveld Academie. Met 'Waiting for P.O. Box' vertelt hij het verhaal van twee jonge Arabische filmmakers die worstelen met de politieke verwachtingen die men van hen heeft. De prachtige beelden van het Syrische landschap werden door de regisseur, die tevens cameraman is, zelf geschoten. En zo maakt Nederland - verrassend genoeg - via een Syrische Amsterdammer toch nog kans op goud in Cannes.

Cannes opent met 'Moonrise Kingdom'
Voor de opening van het festival in Cannes - dat duurt van 16 tot en met 27 mei - worden ze vandaag allemaal ingevlogen: Bruce Willis, Bill Murray, Edward Norton, Harvey Keitel, Tilda Swinton en Frances McDormand: toute la troupe van 'Moonrise Kingdom'.

"Met de opening van het festival door deze film van Wes Anderson wordt de jonge Amerikaanse cinema gevierd," aldus festivalpresident Gilles Jacob.

Regisseur Wes Anderson (43) behoort met films als 'Rushmore', 'The Life Aquatic' en de Roald Dahl- verfilming 'Fantastic Mr. Fox' tot de geliefdste Amerikaanse filmmakers. Met veel fantasie, en een merkwaardig, ingehouden gevoel voor humor schept hij een heel eigen universum, waarin het gebroken gezin en de tragikomische zoektocht naar een alternatieve familie, nooit ver weg zijn. Andersons jeugdavontuur is een van de 22 films die kans maken op de Gouden Palm.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden