Met horten en stoten onder het IJ door

Zelfs een Rotterdammer glundert bij Amsterdamse Noord-Zuidlijn

Het treintje is veel te laat. Gistermiddag even na vieren staan tien passagiers klaar onder het Rokin, hartje Amsterdam, voor een eerste rit in de tunnels van de Noord-Zuidlijn, onder het IJ door naar Amsterdam-Noord. Maar dan moet het treintje wel komen.

Achttien meter onder de grond is het grijs en stoffig. En fris; een grote gele ventilator blaast koude lucht richting het groepje mensen van wie een enkeling de handen steeds dieper in de jaszakken steekt.

Dan klinkt er getoeter. Daar is het treintje, voorzien van achttien zwarte stoeltjes. Toch nog enthousiast stappen de bezoekers in.

"Vier kilometer spoor ligt er nu", zegt Roy Ummenthun, projectleider tunnels en tunnelnooduitgangen bij de Dienst Metro, terwijl hij de geelverlichte tunnel in kijkt. Dat moet uiteindelijk - in 2016, wanneer de officiële testritten gepland staan - negen kilometer worden en dan zal Amsterdam-Noord met de Zuidas zijn verbonden.

De eerste werkzaamheden aan de Noord-Zuidlijn begonnen in 2003. Een prestigieus project, dat de stad in twee kampen verdeelde. Voorstanders wezen erop dat Amsterdam-Noord eindelijk beter met het centrum verbonden werd. En dat de lange tramreis vanaf het Centraal Station richting het zuiden tot het verleden zou behoren. Tegenstanders waren bang voor verzakkingen en budgetoverschrijdingen; beide angsten zouden bewaarheid worden.

Ook deze middag werken plukjes bouwers verspreid over de tunnel aan het spoor. Ze lijken de aandacht leuk te vinden en maken er extra werk van. Die sporen liggen er "lekker strak in", zegt Arie Houweling, manager uitvoering bij de Noord-Zuidlijn terwijl hij naar de rails wijst. Hij glundert als hij begint te vertellen over 'mooi gietwerk' en 'horizontale infrastructuren'. Hij is trots, zegt hij, op de lijn. "Ja", knikt hij lachend maar twijfelend of hij zijn zin moet afmaken. Dan toch: "Zelfs als Rotterdammer ben ik trots".

Het treintje rijdt ondertussen met horten en stoten verder, de tunnelmonden in Amsterdam-Noord zijn bedekt met graffitinamen.

Dan doemt een tegenligger op, een plat voertuig dat een groot mobiel toilet vervoert. Een druk op de claxon, een handgebaar; het andere voertuig rijdt rustig achteruit. Van een frontale botsing zou het überhaupt niet gauw zijn gekomen: beide voertuigen rijden amper twintig kilometer per uur. Dat zal straks, vanaf 2017, tachtig zijn, zo mogen de Amsterdammers nu hopen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden