Opinie

Met ‘hervormen’ komen we er niet

Het nieuws schreeuwde me wakker: "Kabinet-Rutte hervormt scholen" en "Nederland onderuit op onderwijsranglijst". Meteen hing er een horde mensen aan mijn telefoon die de mening van het LAKS hierover wilde weten. Ik snap het wel hoor, maar toch ben ik verbaasd.

Want eerlijk is eerlijk: we doen het niet slécht. In de PISA-onderzoeken waar het over gaat, doet Nederland het beter wat betreft taal en is ietsje gezakt bij wiskunde en ‘science’. We staan nu op nummer 11 van de ranglijst, net boven Noorwegen en Duitsland en ver boven de beste Amerikaanse staat (Massachusetts). De enige Europeaan die we voor ons houden is het eeuwige Finland. Bovendien zeggen al deze cijfers en ranglijsten niet zoveel over het echte onderwijs.

Gelukkig lijdt Nederland niet aan ’11-jescultuur’ en willen we al jaren weer terug naar de befaamde top-5. Dat wil ik ook en volgens mij moeten we dan even kijken naar het onderwijs zelf in Finland. Men investeert daar wat meer, de salarissen liggen iets hoger, maar wat echt opvalt zijn de overvolle lerarenopleidingen, de overschotten aan bevoegde docenten en het ongelooflijke vertrouwen in het onderwijs met een systeem dat al jaren staat. Een tegengestelde situatie. Overigens heeft Finland ook de grootste scholierenbond van Europa.

Duitsland schrok een paar jaar geleden van haar dramatische PISA-score en besloot vorig jaar nog, midden in de crisis, opnieuw veel geld te pompen in het onderwijs en haar docenten. Van Bijsterveldt, onze ‘minister van de maatschappelijke stage’, schrok dinsdag ook.

Haar reactie? Hervormen. Meer focus op de kern, minder op het maatschappelijke. Daar kan ik me inhoudelijk in vinden en ik feliciteer haar met dit voortschrijdend inzicht. Het terugbrengen van vier naar twee profielen ondersteun ik daarentegen niet: in de bovenbouw moet keuze en uitdaging juist centraal staan.

Dit gaat ons echter niet naar die top-5 brengen, hooguit stijgen we weer een plaatsje. Het stelt me teleur dat deze minister nu toch kiest voor de bühne en de stoere taal. Een echte hervorming is dit namelijk niet en de kwaliteit van de lessen, de door de jarenlange salarisbevriezing ijskoud geworden interesse in het leraarschap en de schrikbarende aantallen docenten zonder diploma worden niet aangepakt. Laten we nu eens echt leren en kijken naar de Finnen en de Duitsers. Ons onderwijs heeft vertrouwen nodig, simpelweg iets meer geld (en dat kan, heus) en een bevoegde docent.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden