'Met gescheiden lessen gaan we niet terug in de tijd'

INTERVIEW - Jongens staan op achterstand in het onderwijs. Terwijl meisjes een koppositie te pakken hebben, blijven jongens vaker zitten, halen ze minder vaak een diploma en breken ze makkelijker hun studie af.

"Een probleem waar we de ogen niet voor mogen sluiten", zegt voorzitter Wim Kuiper van de Besturenraad, die de belangen behartigt van 2200 christelijke scholen. Een mogelijke oplossing volgens hem: gescheiden lessen voor jongens en meisjes.

Dat klinkt een beetje als terug naar de jaren vijftig.

"De tijd terugdraaien is hier absoluut niet aan de orde. Integendeel, het idee is gebaseerd op de nieuwste inzichten in de neuropsychologie. Daaruit blijkt dat er verschillen zijn in hersenontwikkeling, leerstijl en motivatie bij jongens en meisjes. Vanuit didactisch oogpunt is het interessant te onderzoeken wat er gebeurt als je ze uit elkaar haalt. Traditionele stereotypen hebben hier niets mee te maken."

Op welke manier moeten jongens les krijgen? En wat werkt voor meisjes?

"Jongens hebben meer behoefte aan structuur. Ze zijn meestal meer gebaat bij een klassieke vorm van kennisoverdracht, omdat ze minder goed zelfstandig kunnen werken. Jongens willen ook worden uitgedaagd, je moet ze prikkelen door competitie. Meisjes zijn meestal heel gemotiveerd en hebben een actievere werkhouding. Ze kunnen ook goed samenwerken. Dat betekent overigens niet dat jongens per se les moeten krijgen van een man en meisjes van een vrouw. Een vrouwelijke docent kan heel geschikt zijn voor jongens."

Misschien zijn er ook jongens die meer tot hun recht komen als ze op een 'feminiene' manier les krijgen.

"Klopt, die zijn er ook. Vooral in Nederland, waar de cultuur toch al vrij feminien is in vergelijking met andere landen. We mogen niet generaliseren en daarom moet je jongens en meisjes ook niet volledig scheiden, alleen in bepaalde lessen en voor een beperkt aantal uren. Dan kan het geen kwaad. Voorop staat dat leerlingen het zelf ook oké moeten vinden."

Halen jongens hun achterstand op meisjes niet vanzelf in als ze ouder worden?

"In het hoger onderwijs zouden ze hun achterstand wel weer in kunnen halen. Maar het probleem is dat in Nederland al vrij vroeg wordt geselecteerd voor het niveau van het middelbare onderwijs. Het risico bestaat dat jongens op dat moment hun talent nog onvoldoende hebben laten zien. Als ze dan op een lager niveau terechtkomen, worden ze onvoldoende gestimuleerd en uitgedaagd en lopen ze de kans op hoger onderwijs mis."

Zou u voor uw eigen kinderen ook kiezen voor gescheiden lessen?

"Ik heb drie kinderen, twee jongens en een meisje. Ze zitten niet meer op school, maar ik had het absoluut fijn gevonden als er destijds op hun scholen meer oog was geweest voor de verschillen tussen de manier waarop jongens en meisjes leren."

Speelt religie een rol in uw voorkeur voor gescheiden lessen?

"Het gaat mij erom dat talenten zo goed mogelijk worden benut. Het is doodzonde om jongens te laten onderpresteren. En het is frustrerend voor ze om te weten dat ze het in zich hebben, maar het komt er niet uit. Het is de moeite waard om uit te zoeken of gescheiden lessen kunnen helpen, maar het thema ligt vanuit een soort gelijkheidsdenken maatschappelijk erg gevoelig."

Je kunt eindeloos differentiëren in het onderwijs. Nu gaat het over geslacht, maar wat is het volgende?

"We vragen heel wat van het onderwijs, dat besef ik. Leraren moeten met elk individeel kind rekening houden en dat is bijna niet te doen. Ik zie ook wel in dat er grenzen zijn aan differentiatie. Toch is het sneu als leerlingen tussen wal en schip raken omdat er te weinig aandacht is voor hun individuele leerproblematiek."



Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden