Met de TGV in drie uur naar Marseille

AMSTERDAM - In Marseille wrijven ze zich in de handen. De status van belangrijkste haven van de Middellandse Zee ligt binnen bereik. In Lyon gloort de weelde van TGV-knooppunt van Europa. En in Parijs blazen ze de melodie van de Franse trots. Geroutineerd: ,,Het is één van die 'uitzonderingen' die de buitenlanders eerst veroordelen vanwege het planmatige en dure karakter en daarna beginnen te benijden vanwege de voordelen'', noteerde het doorgaans toch afstandelijke dagblad Le Monde, met een verwijzing naar 'de uitzondering', die vaak zo bekritiseerde l'exception française.

Vanaf maandag rijdt de train à grande vitesse gewone burgers in drie uur van Parijs naar Marseille (750 kilometer). Gisteren verrichtte president Jacques Chirac de officiële opening van het laatste stuk, de 250 kilometer tussen Lyon en Frankrijks tweede stad.

Dat stuk spoorlijn is het duurste ooit gebouwd. Vijfentwintig miljard franc (ruim 8 miljard gulden) kostten de 16 kilometer viaducten, 13 kilometer tunnels, 390 bruggen, het spoor zelf en de inrichting van het station Saint-Charles in Marseille. De Franse spoorwegmaatschappij verwacht tot 2003 zes miljoen reizigers per jaar extra op de uitgebreide TGV naar het zuiden; nu zijn het er jaarlijks 17 miljoen.

,,Het is een krachtig symbool'', verzekerde het parlementslid en locoburgemeester van Marseille, Renaud Muselier, deze week tegenover het Franse persbureau AFP. De verwachtingen in zijn stad zijn hoog gespannen. Nu nog heeft Marseille met 800000 inwoners een werkloosheidspercentage van 16 procent, tegen maar 8,7 procent in heel Frankrijk. Maar de stad gaat de concurrentie met andere Europese havens als Barcelona, Genua en Athene weer aan.

De gedachte: de nieuwe spoorlijn verbindt de stad niet alleen met Parijs maar, vanaf Lyon, ook met nog te realiseren soortgelijke trajecten naar een nieuw achterland: Duitsland en Zwitserland. Marseille beoogt een 'euro-mediterraan' centrum voor multimedia, nieuwe informatietechnologie, internationale handel en maritiem toerisme te worden. Vooruitlopend op de komst van de TGV heeft de stad daartoe in vijf jaar 2,8 miljard franc in renovatie geïnvesteerd.

In Lyon hebben ze hun eigen perspectief. Als de nu nog korte zijtak tussen Avignon en Nimes is doorgetrokken naar Barcelona, ligt de stad op de lijn Duitsland-Spanje. De geplande verbinding met Turijn maakt daar zelfs een kruispunt van. Van Londen, via Parijs én Lyon, kan de treinreiziger dan ook nog eens in zeven uur van Engeland naar Italië.

Avignon is alleen maar een halteplaats. Maar dat de opwinding over de economische stimulans van het grijs-blauwe gevaarte meer is dan dure-folderpraat, blijkt daar uit een simpel gegeven: de grondprijs ging er in drie jaar met 46 procent omhoog.

Natuurlijk zijn er ook verliezers. Er zijn plaatsen waar de TGV niet stopt of waar hij, ook in de naaste toekomst, niet in de verste verte in de buurt komt. Kijk maar op de kaart: ,,In Toulouse blijft het vliegtuig koning'', kopte Le Monde cynisch. Toulouse, dat is nog altijd Frankrijks vierde stad. Maar de TGV is een succes, poneerde de krant in zijn commentaar: niet alleen in economisch maar ook in technisch en commercieel opzicht. ,,Snel, veilig en comfortabel, heeft hij de aard en de frequentie van de verplaatsingen van de Fransen veranderd.'' De allereerste TGV reed in 1981, tussen Parijs en Lyon. Vorig jaar maakten 80 miljoen reizigers van het toen gerealiseerde netwerk gebruik.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden