Met de signatuur van Jeroen Bosch eronder

Spotternij en vermaning wordt wel het centrale thema in het werk van Jheronimus Bosch genoemd. Over dat onderwerp gaat het ook in de door het Noordbrabants Museum in Den Bosch recent verworven gravures. Die draagt de signatuur van Jheronimus Bosch, maar de prent is zeker door een andere kunstenaar bedacht , want van Bosch zijn geen gravures bekend. In dit verband valt de naam van Pieter Balten uit Antwerpen, en ook Jan Verbeeck wordt wel eens genoemd. In ieder geval is zeker dat de prent is herdrukt door Johannes Galle. Diens naam staat trouwens ook op deze druk. Verwarring over de afkomst van prenten komt bij Bosch vaker voor. Zijn immense populariteit heeft tot een enorme stroom van navolgers en kopiisten geleid. Het Noordbrabants Museum bezit geen origineel schilderij van Jeroen Bosch, maar had al wel zestien prenten naar zijn belangrijkste schilderijen. De nu verworven gravure – die door bemiddeling van kunsthandelaar Rumbler uit Frankfurt op een veiling in Berlijn voor 4000 euro werd aangekocht – draagt trouwens niet de stijlkenmerken van Bosch. Wat ontbreekt zijn de gedrochten en monsters die op elk schilderij over elkaar heen buitelen. Toch refereert de prent zó aan het werk dat er op zijn minst sprake van beïnvloeding moet zijn geweest. De aanwinst hangt één hoog in het voormalige gouverneurspaleis.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden