Met de PVV op pad zonder dienstauto

Ruim zes maanden is de PVV in Limburg aan de macht. Is de PVV-gedeputeerde een beetje ingeburgerd? Ja, zo blijkt: ook Antoine Janssen praat over 'verbinden' en 'synergie'.

Half tien 's ochtends. "U bent met de trein gekomen, neem ik aan?", informeert de Nijmeegse wethouder Henk Beerten (D66) als de Limburgse PVV-gedeputeerde Antoine Janssen zijn kamer binnenstapt. Het blijft een curiosum, een bestuurder zonder dienstauto. Maar Janssen lacht. "Nee, ik ben met mijn eigen auto." Hij wijst op zijn reisgenoot, de Venrayse bestuurder Ike Busser. "De wethouder heeft met mij gecarpoold."

Busser en Janssen zijn voor overleg op het stadhuis in Nijmegen. Janssen heeft het afgelopen half jaar al talloze ontmoetingen zoals deze achter de rug. Elke collegabestuurder kijkt even de kat uit de boom. "Wat is dat voor man, zie je ze denken", zegt Janssen. Het stoort hem niet. "Als het daarna over de inhoud gaat, is gauw vergeten dat ik PVV'er ben."

Janssen (Heerlen, 1967) staat voor een lastig gesprek. Busser en hij willen het gevoel van veiligheid vergroten langs de Maaslijn, het spoor tussen Nijmegen, Venlo en Roermond. Dealers, fietsendieven en vandalen zorgen op stations voor overlast. Janssen wil kosten besparen met een gezamenlijke aanpak voor alle gemeenten langs de lijn, inclusief het Gelderse Nijmegen. "U hoort erbij", houdt Janssen de wethouder voor. "Ja, dat vindt u", reageert Beerten met een lach.

Initiatiefnemer Busser zet het plan uiteen. "U heeft daar vast iets aan toe te voegen", zegt Beerten dan, met een blik op Janssen. De gedeputeerde lacht vriendelijk zijn tanden bloot. "Integendeel!"

Het past in Janssens opvatting over de rol van de provincie. Laat de initiatieven van onderop komen, uit de gemeenten, dicht bij de burger. "Anderen laten schitteren", zegt hij. De provincie helpt en brengt partijen bij elkaar. "Wat is er makkelijker voor mij dan Ike Busser, die hier gigantisch enthousiast over is, mee te nemen?", zegt Janssen later. "Alleen al het feit dat ik erbij ben, laat Beerten zien dat wij dit serieus nemen." Janssen houdt van 'warme communicatie': de auto in en persoonlijk dingen regelen.

Beerten blijft kritisch. Janssen glimlacht, maar geeft nu ook tegengas. "Het moet niet alleen om eigenbelang gaan. U heeft de capaciteit, Nijmegen kan de lasten dragen samen met de kleinere gemeenten. Het zijn ook uw burgers die gebruik maken van de lijn." Beerten belooft bij het afscheid er nog eens goed over na te denken, en slaat dan een vertrouwelijke toon aan. "Het is niet handig, toch? Zo zonder dienstauto?"

10.45 uur Janssen stapt in zijn driedeurs Audi A5. "Ik rijd deze auto niet omdat ik hem mooi vind, hoor. Ik reed een Fiat Punto. Maar ik wist dat ik als gedeputeerde veel zelf zou moeten rijden, dus ik heb hem gekocht voor het comfort. Ik ben niet zo statusgevoelig, dat weet je", grapt Janssen tegen Busser, als die zich langs een geklapte stoel op de achterbank wurmt.

De PVV wil de belastingbetaler het geld van de dienstauto's besparen. Volgens het Limburgs Dagblad hebben de PVV-gedeputeerden onlangs tevergeefs bij hun fractie aangedrongen op een auto met chauffeur, vanwege de lange werkdagen die ze maken. Janssen houdt zich op de vlakte. "Het is een politieke beslissing, en een gepasseerd station", zegt hij.

De gedeputeerde begint rond 7 uur 's ochtends met zijn mail, en zit soms nog tot één of twee uur 's nachts te werken. Hij heeft een zware portefeuille met alle infrastructurele projecten, het openbaar vervoer en het PVV-thema veiligheid. Janssen is trots op de ov-kaart waarmee Limburgse mbo-scholieren gratis kunnen reizen. "Daar hebben gezinnen echt wat aan", zegt hij. Ook haalde hij een treinverbinding tussen Heerlen en het Duitse Aken binnen. Janssen overtuigde de Duitse partners. Mensen die in Aken werken, kunnen nu in de krimpregio Heerlen gaan wonen.

Over het gesprek met Beerten zegt hij: "Klassiek. Er zijn nog te veel bestuurders die alleen aan hun eigenbelang denken. Ze moeten meer over de schutting kijken. Die schotten tussen overheden zijn onderdeel van de oude bestuurscultuur. Het gaat om de mensen achter een project, om de burgers. Beerten denkt procesmatig: hij heeft het meteen over allerlei afdelingen waar het plan langs zou moeten." Het is die manier van denken die Janssen al stoorde bij zijn werk bij de politie, en later als relatiebeheerder bij een woningcorporatie. "Dit is een geweldige baan. Ik kan hier echt iets voor de burger betekenen."

Op het provinciehuis in Maastricht is een cultuuromslag gaande, zegt Janssen. Alles moet draaien om de burger. Met zijn ambtenaren heeft hij soms pittige kennismakingsgesprekken gehad. "Sommige ambtenaren hebben andere ideeën dan ik. Dan maak ik respectvol duidelijk dat het nu op mijn manier moet. Ze moeten zich ernaar schikken dat de PVV meebestuurt. Ik heb niet het idee dat ambtenaren nu nog moeite met mij hebben."

11.15 uur Janssen stapt uit in Mook en Middelaar. Hij toerde de afgelopen maanden langs de 33 Limburgse gemeenten. Dit is de 32ste afspraak met een burgemeester om over veiligheid te praten. Hij is verrast door de drukte: burgemeester Rob Persoon heeft ook de pers uitgenodigd. Het geeft niet, Janssen is graag transparant. Persoon maakt een grapje over de 'animal cops', die de PVV landelijk invoerde. Gewoon humor van bestuurders van een verschillende politieke kleur onder elkaar, vindt Janssen.

12.00 uur Op station Mook Molenhoek hangt een doek aan een paal met ballonnen. Met opnieuw een brede glimlach helpt Janssen de burgemeester het doek weg te trekken om een setje veiligheidscamera's te onthullen.

12.30 uur De gedeputeerde is op weg naar een volgende afspraak in Venray. Hij heeft in Mook woorden gebruikt als 'synergie', 'verbinden', 'samenwerken' en 'preventie' door overlastgevende gezinnen vooraf op te zoeken.

Het klinkt softer dan de taal in het PVV-verkiezingsprogramma en de taal die Geert Wilders en de Limburgse fractievoorzitter Laurence Stassen hanteren. Janssen is ook niet meer alleen PVV'er, legt hij uit. Hij is bestuurder, gebonden aan een coalitieakkoord. Voelt de aimabele Janssen zich ook beter thuis bij vriendelijke taal? "Ik zit nu in deze rol, en die bevalt me goed, dat zal ik niet ontkennen", reageert hij. "Maar ik sta 100 procent achter ons verkiezingsprogramma. Anders had ik me niet gekandideerd."

Geneert hij zich wel eens voor de harde taal uit de fractie? "Ik zal niet zeggen dat dat nooit gebeurt", zegt Janssen, aan het stuur van zijn Audi. "Maar dat zal bij een CDA-gedeputeerde ook wel eens voorkomen."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden