Met de hele familie terug naar de oertijd

’Spel maken jou lachen veel’ is de ondertitel van het bordspel Cro-Magnon, dat de hele familie terugbrengt naar de oertijd. Lachen, of is het brullen?

In de oertijd, begrijpen wij uit de handleiding, was communiceren lang niet zo eenvoudig als het nu is. Als iemand van de ene stam iets tegen iemand van een ander volk wilde zeggen, dan werd er niet gepraat. Wat wel? De oermens stootte een oerkreet uit, zodat de tegenpartij wist met wie hij te maken had en ging kleien.

Leuk, want bij ons thuis houden we van kleien. En brullen kunnen we ook nogal goed. Aan ons kont krabben of anderen op de schouders slaan –ook een herkenningsritueel– trouwens ook.

Het spel, geleverd in een nogal ecologische uitvoering, ziet er leuk uit. Steentjes, kaartjes, zandloper, klei, houtskool, woordenlijst. Toch is de handleiding nog niet eens zo ingewikkeld. Wie aan de beurt is tekent of kleit een woord dat op een kaartje staat, de anderen raden het, het steentje mag een stap vooruit. Al woorden kleiend en tekenend bereiken wij binnen een minuut of twintig allemaal het Homo Sapiens-stadium. Dat is nog eens een lekkere spellengte.

Maar is Cro-Magnon daarom ook een leuk spel? Hmmm. Aardig. Wel leuk, maar ook nodeloos ingewikkeld. Wat is het nut van al die oerkreten die iedere speler voor zijn beurt moet uitstoten? Geen. En waarom kan de oermens, als hij eenmaal kan praten opeens niet meer tekenen, of kleien? Zo schiet het niet bepaald op met die evolutie. (RA)

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden