Met de goddelijke Patti terug naar de koffergrammofoon

Hoe sneller de techniek gaat, hoe groter soms het verlangen naar het verleden wordt. Die goeie oude tijd. Platenmaatschappij Decca brengt deze dagen het allereerste klassieke album dat alleen te downloaden is via de website, uit. Geen cd meer in de winkel dus. En dat voor een programma om van te watertanden: Schumanns Pianoconcert, gespeeld door Martha Argerich en begeleid door het Gewandhausorchester onder leiding van Riccardo Chailly. Orkest en dirigent speelden die avond ook nog Schumanns ouverture tot ’Genoveva’ en de Vierde symfonie. Allemaal te downloaden dus.

Decca treedt in de voetsporen van Deutsche Grammophon, die al enige tijd klassieke downloads in de aanbieding heeft. Er blijkt een markt voor te zijn en zeg nou zelf: als je kleinbehuisd bent, is het wát handig om al die symfonieën, opera’s, kamermuziek en concerten gewoon op te slaan op zo’n minuscule iPod. Toen BBC Radio 3 een paar jaar terug live-opnamen van alle Beethoven-symfonieën door een van de BBC-orkesten een tijdlang gratis als download aanbood, werden die meer dan 600.000 keer daadwerkelijk gedownload. Een record! Het Schumann-concert van Chailly is te downloaden op www.decca.com/deccaconcerts en kreeg in het Britse blad Gramophone al een jubelende bespreking. Decca heeft voorlopig geen plannen om er ook een cd van op de markt te brengen.

In precies dezelfde periode kondigt platenmaatschappij EMI een wel heel bijzonder project aan, dat letterlijk lichtjaren verwijderd is van de Decca-download. EMI gaat weer 78-toerenplaten maken. Van schellak dus! De aanleiding is het feit dat het honderd jaar geleden is dat de goddelijke diva Adelina Patti haar eerste opnamen maakte voor de Gramophone and Typewriter Company, voorloper van EMI.

Zestien van Patti’s legendarische opnamen komen in het originele 78-toeren formaat terug op de markt, voorzien van de originele roze etiketten die Patti destijds zelf uitkoos. Een nostalgische reis naar vroeger, of terug naar af, zoals sommigen zullen beweren als ze de gebrekkige geluidskwaliteit van de platen horen. En toch heeft het wel iets. Patti hoort bij een andere tijd, Patti past eigenlijk niet op nieuwerwetse geluiddragers.

Toen de legendarische sopraan honderd jaar geleden haar eerste opnames terughoorde, riep ze verrukt uit: ’Nu begrijp ik waarom ik Patti ben!’ Kijk, dat noem ik nou nog eens onverbloemde zelfkennis. En gelijk had ze. Ondanks het feit dat Patti in 1906 al over de zestig was en ze haar carrière eigenlijk al had afgesloten, klinkt haar stem door het geruis heen ongemeen helder, vrij en opwindend. Patti’s platen hadden maar één kant, om het exclusiever te maken, en kostten toen al meer dan dubbelbespeelde platen. Niks voor een iPod!

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden