Met berekeningen over geluidshinder komt overheid niet langer weg

De belevingsvlucht op 30 mei van de Boeing 737 werd in Nijbroek vanaf de grond gevolgd.  Beeld ANP
De belevingsvlucht op 30 mei van de Boeing 737 werd in Nijbroek vanaf de grond gevolgd.Beeld ANP

Berekening en meting van hinder verschillen. Meetresultaat telt niet mee bij besluiten. Dat lijkt nu te veranderen.

Een Kamermeerderheid accepteert niet dat er een systematische afwijking is tussen de berekeningen over de geluidsoverlast van de nieuwe vakantieluchthaven Lelystad en de meetresultaten van de zogeheten belevingsvlucht. Deze vlucht werd mei dit jaar uitgevoerd om de ongeruste omwonenden van Lelystad een serieus voorproefje te geven van het vlieggeluid.

GroenLinks en vijf andere partijen, waaronder coalitiepartij ChristenUnie, willen nu van minister Cora van Nieuwenhuizen van infrastructuur en waterstaat, weten of het rekenmodel wel voldoende in staat is om de milieueffecten van de vakantieluchthaven te voorspellen. En of het model niet moet worden aangepast.

Aanvankelijk leek de belevingsvlucht een cadeautje voor de luchtvaartlobby. Het verhaal dat ‘het allemaal wel meeviel met het lawaai’ domineerde. Maar toen werden de meetresultaten van het vlieglawaai bekend. En wat bleek? Het gemeten geluid zat op een hoger niveau dan het berekende geluid uit de milieueffectrapportage (Mer), namelijk 3 tot 8 decibel hoger.

Hinken op twee gedachten

Het ministerie studeerde enkele maanden op dit verschil en kwam half oktober eindelijk met een brief, die hinkt op twee gedachten. De afwijkingen vallen volgens Van Nieuwenhuizen binnen de bandbreedte, die 3 tot 6 dB is. Oftewel: een aanpassing van de Mer Lelystad is niet nodig. De piekwaarden waar eerder over werd gesproken in de Mer, blijken ‘piekwaarden voor een gemiddelde situatie’ te zijn, waardoor metingen dus hoger kunnen uitvallen.

Tegelijkertijd ontkomt het ministerie niet aan de conclusie dat de metingen veelal hoger uitvallen dan de berekeningen. Dit is niet eens uitzonderlijk voor de belevingsvlucht: uit een trend­analyse blijkt dat in een meerderheid van de gevallen de meetresultaten hoger zijn dan de berekende waarden. Het is voor de minister aanleiding om te komen met een aanpak die geluidsmetingen een grotere rol moet geven bij toekomstige berekeningen.

Suzanne Kröger van GroenLinks wil daar niet op wachten. “Het rekenmodel is kennelijk niet goed, anders was er niet zo’n grote bandbreedte. We moeten het nu al aanpassen. Alleen op die manier komen we erachter of de Mer Lelystad wel een goed beeld geeft van de werkelijkheid.”

Dat is volgens Kröger ook van belang om het vertrouwen van omwonenden terug te winnen. “Nu worden zij bevestigd in hun gevoel dat er altijd wordt gerekend in het voordeel van de luchtvaartmaatschappijen en in het nadeel van omwonenden.”

De Boeing 737 van Transavia die op 30 mei de belevingsvlucht maakte, deed dat onder gunstige weersomstandigheden, zonder passagiers, zonder bagage en volgens een strakke planning. “Dat vliegtuig gaf al meer lawaai dan werd verwacht”, zegt Kröger. “Hoe gaat dat straks zijn met zwaardere vliegtuigen?”

Meer gedupeerden

De discussie over meten en berekenen kan ook een rol gaan spelen als binnenkort de nieuwe milieueffect­rapportage over Schiphol gepubliceerd wordt. Eerder deze week becijferde Natuur en Milieufederatie Noord-Holland dat in 2016 198.000 mensen ernstige last hadden van vliegverkeer van en naar Schiphol. En dus niet 138.500 gedupeerden zoals Schiphol zelf berekende. Ook zouden 40.000 mensen te maken hebben met slaapverstoring. Volgens de luchthaven zijn dat er 19.500.

Veiligheid op schiphol

Schiphol komt met maatregelen die nodig zijn om de veiligheid op de luchthaven te verbeteren. De wijzigingen volgen op een kritisch rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. De maatregelen richten zich op het verminderen van incidenten waarbij een persoon, voertuig of vliegtuig zich onbedoeld op een start- of landingsbaan bevindt. Ook wordt gekeken naar het terugdringen van de risico’s die komen kijken bij baanwisselingen en baankruisingen van vliegtuigen. Pilotenvakbond VNV reageert kritisch op de plannen. Volgens de VNV zijn nog steeds kostenbeheersing en groei de grootste prioriteit, en niet de veiligheid op Schiphol.

Lees ook:

Hoofd in de nek, oren gespitst: dáár is-ie, de ‘belevingsvlucht’

Hoeveel lawaai maken straks de vliegtuigen van en naar Lelystad? Actiegroep Red de Veluwe wilde dat zelf vaststellen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden