Met Beckham heeft PSG er een wereldmerk bij

Brits fenomeen is door Parijse club vooral aangetrokken voor de marketing, niet voor de doelpunten

David Beckham is ingelijfd door de Franse voetbalploeg Paris Saint-Germain. Met de routinier in de gelederen verfijnt de club vooral zijn marketingstrategie.

Na Zlatan Ibrahimovic heeft PSG een tweede wereldster binnengehaald. Eentje die past bij de toekomstplannen van de steenrijke eigenaren uit het olie- en gasstaatje Katar die de club twee jaar geleden overnamen. Niet dat deze veel verwachten van de speler David Beckham.

'Beck's' is nu 37 en kwam de laatste jaren uit voor Los Angeles Galaxy. Een club uit een competitie die ver onder het niveau is van de D1, de Franse hoogste divisie. Bij een invalbeurt krult hij vast nog prachtig vrije trappen over een muurtje, maar hij is waarschijnlijk de eerste voetballer in de geschiedenis die om zijn marktwaarde is aangetrokken.

Want met de 'Spice Boy' zoals hij in Frankrijk wordt genoemd verkoop je meer kaartjes, meer dure kaartjes vooral, en meer shirtjes. Met hem kan voorzitter Nasser al-Khelaifi de boer op in Azië, het Midden-Oosten en Noord- en Zuid-Amerika. Met Beckham koopt de club wereldwijd naamsbekendheid. De titels, zo is het idee, komen daarna.

Zelf gaf Beckham, die zich voor vijf maanden bindt aan de club, dat tijdens zijn presentatie ook min of meer toe. "Ik denk niet dat ik elke wedstrijd zal spelen. Ik heb een kort contract, maar ik ben er voor de toekomst, voor het hele project." Lees: ik ben er voor de handel, voor de PSG-promotie. Ik ga eigenlijk hetzelfde doen wat ik doe voor Samsung, Burger King en Breitling.

Onder invloed van zijn vrouw, ex-Spice Girl Victoria, is Beckham steeds meer een mode-icoon en steeds minder voetballer geworden. In 2012 verdiende hij 46 miljoen dollar, waarvan 9 miljoen met voetballen. Een ideaal uithangbord dus voor de Katari die van PSG, dat is verbonden met de modehoofdstad van de wereld, een wereldmerk willen maken.

Sommigen betreuren de obsessie met wat Rinus Michels ooit 'het randgebeuren' noemde. Maar veel waarnemers wijzen er op dat uiteindelijk het hele Franse voetbal beter wordt van de weg die PSG is ingeslagen. Voorzitter Al-Khelaifi, ook directeur van sportzender BeIn Sport en Al-Jazeera sport, is sinds dit seizoen eigenaar van de tv-rechten van de D1. Die rechten komen ten goede aan alle clubs. Vorig seizoen waren ze 25 miljoen euro waard en nu, door de komst van Ibrahimovic en twee Braziliaanse internationals, meer dan 40 miljoen. Met Beckham erbij wordt dat nog meer.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden