Merwedebrug kan alle vrachtwagens niet meer aan

De Merwedebrug over de Boven-Merwede bij Gorinchem. Beeld ANP

Hij verving de veerdienst tussen Sleeuwijk en Gorinchem in 1961 en lijkt nu zijn beste tijd te hebben gehad: de Merwedebrug in de A27. Hij  is sinds gisteren in beide richtingen gesloten voor vrachtverkeer. Door scheurtjes in de brugconstructie vindt Rijkswaterstaat het uit veiligheidsoverwegingen niet verstandig om vrachtwagens nog over de brug te laten rijden.

De scheurtjes werden vorige week ontdekt in de stalen draagbalken onder de noordelijke boog. Toen werd besloten de 810 meter lange brug te sluiten voor extreem transport boven de 60 ton. Uit nader onderzoek blijkt de situatie onder de zuidelijke boog ernstiger. Vandaar dat de maatregel nu geldt voor alle vrachtwagens en bussen. Rijkswaterstaat noemt het 'een ingrijpend besluit'. De Merwedebrug is van groot belang voor het regionale en nationale verkeer.

Het vrachtverkeer moet voorlopig omrijden via de A2 en de A16. Personenauto's kunnen de brug gewoon gebruiken. De omleidingsroutes zullen drukker worden door het extra vrachtverkeer en daarom zet Rijkswaterstaat extra bergers in. Zij kunnen bij incidenten op de omleidingsroutes snel ingrijpen.

Extra maatregelen
Hoe lang de reparatiewerkzaamheden gaan duren kan Rijkswaterstaat nog niet zeggen. Oorspronkelijk was gerekend met twee maanden, maar de nieuwe gebreken maken extra maatregelen nodig. Bijvoorbeeld door meer aannemers in te schakelen hoopt Rijkswaterstaat sneller te kunnen werken. Een andere optie is eerst de ergste plekken te repareren, zegt de woordvoerder, waardoor het vrachtverkeer er wel weer overheen kan.

Wegens de verbreding van de A27 onderzocht Rijkswaterstaat de staat van de brug. Normaliter rijden er 95.000 voertuigen per dag over, waarvan 18.000 vrachtwagens. Uit berekening blijkt dat de stalen balken onder de brug mogelijk permanent overbelast worden.

Maximum capaciteit
Kenmerkend aan bruggen van deze generatie is dat ze smal gebouwd zijn. De Merwedebrug telt twee keer twee rijstroken en vluchtstroken ontbreken volledig. In 1990 reden er dagelijks al 71.500 voertuigen over de Merwedebrug. Die benaderde toen al zijn maximum capaciteit.

Omdat er dagelijks files staan, is in 2015 al besloten een nieuwe brug ernaast te leggen. Die moet nog gebouwd worden. In de toekomst krijgt de gerepareerde Merwedebrug drie rijstroken en een vluchtstrook voor verkeer richting het noorden. De nieuwe brug krijgt vier rijstroken in zuidelijke richting.

Er mogen voorlopig geen vrachtauto's meer over de brug tussen Breda en Gorinchem rijden, omdat er haarscheurtjes in de draagbalken zitten. Beeld ANP
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden