Merlijn Twaalfhoven 'Ik hoop dat de kinderen er kracht uit putten'

"Ik dacht: ik lees en hoor veel over Syrië, waarom gebeurt er niks? Toen ontstond het plan: we gaan er zelf naar toe. Om er concreet iets te doen, en om aan mensen te laten zien dat je ook echt iets kúnt doen. Ik wil, samen met andere musici, de kinderen in het vluchtelingenkamp op een poëtische manier hun verhaal laten vertellen. Welke liedjes kennen ze? Wat herinneren ze zich van toen alles nog vredig was? Ik hoop dat ze daar kracht uit putten.

Ik ben zelf vaak in Syrië geweest en elke keer was ik onder de indruk van de culturele rijkdom en de schoonheid daar. Het is de bakermat van onze eigen cultuur. En de mensen zijn er erg aardig. Als er meer contact ontstaat tussen hen en ons, het Westen, dan zijn we al een stap verder.

Daar gaat het mij vooral om: contact maken. Muziek is een handige manier om dat te doen: het is de taal van het gevoel, en iedereen heeft gevoel. Het gaat over dingen die je niet in woorden kunt uitdrukken. Je kunt jezelf tonen, je openstellen voor een ander.

Mijn composities ontstaan niet in mijn dromen, maar ik vind het behoorlijk ongrijpbaar. Op het moment dat je ermee bezig bent heb je er controle over, je creëert het en neemt alle beslissingen. Maar als het dan gespeeld wordt, klinkt het toch altijd als een grote verrassing. Alsof je dochter terugkeert van een wereldreis - vertrouwd, maar ook: dit is een ander persoon dan ik kende voor ze ging.

Toen ik vijf was, was mijn droom koning worden. Ik was mijn schat al aan het verzamelen. Wat ouder werd ik gegrepen door dierenleed en milieuvervuiling. Ik leek een zwaarmoedige jongen, maar ik ben een optimist hoor. Op mijn zevende ben ik viool gaan spelen, op mijn dertiende altviool. Ik was goed, maar niet enorm getalenteerd. Maar ik had de droom: ik wil naar het conservatorium. Ik heb wel tien keer toelatingsexamen gedaan; de lat altijd heel hoog gelegd en me er vervolgens naar toe gevochten.

Wat bij veel kunstdisciplines vanzelf spreekt, wordt binnen de klassieke muziek gezien als raar: je mag niet aan bestaande stukken komen, want dat doet afbreuk aan de status ervan. Ik dacht meteen: hé, daar zit voor mij de ruimte om ermee te spelen, er andere disciplines - film, dans, theater - bij te halen. Ik zie klassieke muziek niet als museumstuk, maar als een taal waarmee je een hedendaags, actueel verhaal kunt vertellen. Niet iets voor ingewijden, maar iets waardoor - hoop ik - juist heel verschillende groepen geraakt worden.

Daarom is mijn droom nu om mijn ervaringen met grootschalige projecten weer mee te nemen naar de concertzaal. En dan nadenken over de vraag: wat is de rol van klassieke muziek in de 21ste eeuw?"

Merlijn Twaalfhoven (37) is componist en organisator van muziekevenementen. Onlangs organiseerde hij een benefietconcert voor kinderen van Syrische vluchtelingen (Syrious Request), daarna reisde hij met musici af naar een vluchtelingenkamp in Jordanië. Info: www.twaalfhoven.net

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden