Merkwaardige vergoeding

UTRECHT - De overheid heeft in december vorig jaar 32 miljoen gulden als schadevergoeding aan de NS betaald zonder dat ze hiervoor verantwoording af kan leggen. Omdat de schadevergoeding mondeling is geregeld, is de mogelijkheid dat het om een verkapte steunoperatie gaat niet uitgesloten. De CDA-fractie in de Tweede Kamer wil hierover opheldering van minister Jorritsma.

Het bedrag werd eind vorig jaar overgemaakt als onderdeel van een kapitaalinjectie van 194 miljoen gulden voor NS Cargo, de goederenpoot van het spoorbedrijf. Daarvan is 162 miljoen bedoeld om NS Cargo na de verzelfstandiging in staat te stellen tot een gezonde bedrijfsvoering. Inmiddels zijn bij het CDA twijfels gerezen over het bedrag van 32 miljoen dat aan de subsidie is toegevoegd.

Op 11 december liet Jorritsma de Kamer weten dat de 32 miljoen bedoeld zijn als schadevergoeding van NS Cargo aan NS Reizigers. Die schade is ontstaan omdat NS Cargo af wilde van de afspraak dat ze 21 locomotieven zou overnemen van NS Reizigers. De locomotieven zouden volgens de oorpronkelijke overeenkomst voor “ruim 100 miljoen gulden” van de hand gaan. Afgelopen najaar werd echter vastgesteld dat NS Cargo beter kan investeren in nieuwe locomotieven.

CDA-woordvoerder Gerd Leers wil er het fijne van weten, nu blijkt dat de over te nemen locomotieven bij NS Reizigers allerminst overcompleet zijn, maar gewoon tot hun afschrijvingsdatum zijn ingezet. Leers wil weten of de schadevergoeding wel nodig was, en of die niet te hoog is berekend. “In de Kamer moeten wij al flink strijd leveren om vijf miljoen voor kunst- en hulpmiddelen in de gezondheidszorg. Het kan natuurlijk niet dat voor veel hogere bedragen geen goede verantwoording wordt afgelegd. We zullen de minister hierover direct opheldering vragen.”

Bij het ministerie blijkt niets op papier te staan over de berekening van de schadevergoeding. “In formeel juridische zin bestond/bestaat er voor de staat geen verplichting om aan NS Cargo of NS Reizigers een schadevergoeding te betalen”, antwoordt het ministerie schriftelijk op vragen van deze krant. “Er bestaat dus ook geen briefwisseling, waarin NS Cargo of NS Reizigers deze schade bij de staat claimt.” Dit betekent dat de schadevergoeding mondeling is geregeld, hetgeen wordt bevestigd door een woordvoerder van NS. De Tweede Kamer kan de steunoperatie daardoor niet controleren.

De Europese commissie moet de subsidie aan NS Cargo nog toetsen aan Europese richtlijnen. Binnenkort wordt daarover een uitspraak verwacht. Jorritsma schreef de Kamer in december daarbij geen problemen te verwachten.

Afgelopen vrijdag maakte de NS bekend dat het bedrijfsresultaat van NS Reizigers in 1996 is teruggelopen van 141 miljoen naar 79 miljoen gulden. Mede-oorzaak was een vermindering van de overheidsbijdrage met 55 miljoen. NS Cargo leed 18 miljoen verlies.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden