Merkel verkoopt goed (in het buitenland)

null Beeld

"Het gezicht van de crisis", meent Welt am Sonntag in een artikel over de Duitse 'covergirl' die de afgelopen jaren een van Duitslands beste exportproduct is gebleken: bondskanselier Angela Merkel.

Het meest actuele voorbeeld daarvan is de voorpagina van het Britse weekblad The Economist van 10 augustus. "Hij was al een scoop voordat het nummer in de schappen lag", merkt de krant uit Berlijn op. Hetzelfde geldt voor de verschillende voorpagina's die aan Merkel werden gewijd door Newsweek en New Statesman of zelfs Time Magazine. Maar bijvoorbeeld ook door bladen in Polen en Spanje die haar afbeeldden als despoot, of als nazi, zoals in Griekenland.

En terwijl The Economist in zijn laatste nummer nogmaals de draak stak met Merkel, beleefde het grootste Duitse weekblad, Der Spiegel, een van zijn best verkochte nummers met als voorpagina...de herdenking van de vijftigste sterfdag van schrijver en dichter Hermann Hesse. "Merkel verkoopt. Behalve in Duitsland", concludeert Welt am Sonntag.

'Het is ongelofelijk maar waar: tijdens de hele eurocrisis hebben Duitse weekbladen geen enkele voorpagina gewijd aan de bondskanselier, die zich in het centrum van de storm bevindt. Als historici later de archieven moeten gaan doorzoeken naar de Europese eenwording zullen ze nog verbaasd opkijken als ze ontdekken dat Duitsers tijdens de crisis bladen kochten over inbrekers en hondentrainers.'

Ter verklaring van dit fenomeen kom je er niet met de bewering dat politiek op de omslag van Duitse tijdschriften slecht verkoopt. Het gaat om de relatie tussen de burgers en de bondskanselier. Dit kan uitgelegd worden aan de hand van het hoofdartikel van het magazine van dagblad Süddeutsche Zeitung. Afgelopen weekend pakte dit tijdschrift als enige op zijn voorpagina uit met een portrettekening van Merkel en schreef het over de bondskanselier dat zij zo "hartelijk en heel sympathiek" is.

'De krant presenteert haar als een soort ver familielid met een interessante baan in plaats van als een bondskanselier die regeert in tijden van Europese crisis. Dat komt Merkel wel goed uit. Ze vindt dat ze haar werk het beste kan doen als burgers haar niet teveel op de vingers kijken. (...) Ze heeft gelijk. Duitsers zijn van mening dat zij de juiste persoon is om de crisis het hoofd te bieden. Maar ze bekijken dat liever niet van al te dichtbij om dit te verifiëren.'

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden