Mentaliteit leerling verandert

ARNHEM - Een nieuw type leerling doet zijn intrede in de brugklassen van het voortgezet onderwijs. Niet meer die verlegen jongens en meisjes van vroeger, maar vrijmoedige en zelfbewuste jongeren melden zich bij de poort van de middelbare school. Tegenover die winst aan zelfverzekerdheid staat wel een achteruitgang van het concentratievermogen. De kinderen eisen meer aandacht, kunnen minder goed gehoorzamen, gedragen zich in de groep minder sociaal en zijn rumoeriger en agressiever dan vroeger.

Conrector W. Parent uit Deurne deed gisteren op een congres van de algemene vereniging van schoolleiders een poging de veranderingen in het gedrag van scholieren te verklaren. Omstreeks 1967 begon het geboortecijfer pijlsnel te dalen. Ook werd de tijd tussen het eerste en het tweede kind langer. ,,Dat deed mij denken aan mijn oude leerboek pedagogie, waarin frater Rombouts de problemen van het enig kind beschreef'', aldus Parent. Het percentage eerste kinderen op school liep op tot bijna vijftig. De tweede kinderen vertonen steeds meer overeenkomsten met de eerste, doordat zij thuis geen oudere broertjes of zusjes meemaakten: die zaten al op de kleuterschool of op z'n minst op de peuterspeelzaal.''

(Uit Trouw 10 februari 1978)

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden