MENSEN OP DINSDAG

Vergeten kok van Titanic (1)

HUIB GOUDRIAAN

"Mijn vader heb ik natuurlijk nogal eens over zijn oom, die kok was op de Titanic, horen praten" , vertelt de in 1949 geboren Groningse Hannie Bolhuis. Een foto van haar oudoom, zijn ring en kookboek en een kleine collectie Titanic-literatuur bewaart zij zorgvuldig. "Maar" , zegt ze, "we overdrijven dit niet, het is geen verzamelen. We hebben er in de familie ook altijd heel nuchter over gesproken."

Ring en kookboek van Hendrik Bolhuis, zoals hij officieel heette, werden na zijn dood aangetroffen in een koffer, die hij in Southampton in bewaring had gegeven. "Hij was eigenlijk van plan in maart of april 1912 met verlof naar huis te komen, maar besloot toen de eerste reis van de Titanic nog mee te maken." Dat moet aantrekkelijk zijn geweest voor de 26-jarige Bolhuis, de maiden trip van een schip dat al beroemd was voordat het in de vaart kwam.

vergeten kok van titanic (2)

Hannie Bolhuis toont een foto die haar oud-oom Hennie van zichzelf in 1911 in Parijs liet maken, toen hij daar nog in een restaurant werkte. Een krantebericht over de dood van hem en van nog een Nederlands bemanningslid, de stoker Wessel A. van der Brugge, kan ze niet laten zien: dat is ook nooit afgedrukt.

Hoe was dit mogelijk, terwijl de Nederlandse kranten wel meldden dat jhr. J. G. Reuchlin, directeur van de Holland Amerika Lijn (passagier eerste klasse), met 1492 andere mensen op de Titanic de dood had gevonden?

Volgens Edward de Groot, de in maritieme zaken gespecialiseerde auteur en Titanic-vorser, waren hiervoor de laksheid van de Britse rederij, de White Star Line, en de traag werkende Nederlandse bureaucratie verantwoordelijk.

De in Amsterdam wonende Cornelia van der Brugge, zuster van stoker Van der Brugge, werd pas 31 augustus 1912 door de politie op de hoogte gesteld. En Klaas Bolhuis kreeg eind juli een brief van de Nederlandse consul in Londen, met het doodsbericht. De pers had toen geen belangstelling meer.

vergeten kok van titanic (3)

Volgens De Groot had de White Star Line verzuimd de buitenlandse gezantschappen onmiddellijk namen en adressen van slachtoffers te verstrekken. Maar een dieper liggende oorzaak was de klassenmaatschappij: in 1912 bekommerde een rederij zich niet om het lot van werknemers, en zeker niet om dat van buitenlandse werknemers. Hennie Bolhuis stond bovendien als 'Larder Cook' in dienst van het 'a la carterestaurant' van de Titanic, dat was ingehuurd door de rederij. Bolhuis was dus niet eens werknemer van de White Star Line.

Dit betekende ook dat hij weinig overlevingskansen moet hebben gehad. Het restaurantpersoneel, dat hoofdzakelijk uit door toentertijd door de Engelsen weinig geliefde Fransen bestond, werd niet toegelaten op het sloependek. Van de 80 leden van het restaurantpersoneel overleefde er maar een de ramp. En dat was niet Hennie Bolhuis, die nog net dat ene reisje met de beroemde Titanic wilde maken, voordat hij met verlof naar huis zou gaan.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden