'Mensen, mensen, 't is altijd winnen' Toch weer half miljoen bezoekers op Uitmarkt

AMSTERDAM - Naast het gewone kraampje met folders had Toneelgroep Amsterdam afgelopen weekend een ballengooi-tent op de Uitmarkt geplaatst. “Win een hoed die Sigrid Koetse nog gedragen heeft of een vrijkaart om wat blote acteurs over een toneel te zien rennen.” Uitbater/acteur Hajo Bruins zei rake woorden op deze kermis die Uitmarkt heet: “Mensen, mensen 't is altijd winnen, winnen, winnen.”

Het grote feest, dat de opening vormt van het culturele seizoen, begon vrijdagavond. Op een groot drijvend podium in de Amstel voor het Muziektheater zongen tien solisten onder grote publieke belangstelling delen uit bekende musicals als 'Cats', 'Chess' en de hit 'Phantom of the Opera'.

Directeur Arthur van Schendel van het Amsterdams Uit Buro was uitermate tevreden over de openingsvoorstelling, zoals eigenlijk over alle drie de dagen. Net als bij de vorige editie telde zijn organisatie een half miljoen bezoekers. En dat terwijl het zaterdag soms flink regende.

Nieuw was dit jaar zeker dat de Amsterdamse musea zich op een podium presenteerden. In het Atrium op het Binnengasthuisterrein was onder andere de 'wat, van wie en waarom-quiz' te zien, waarbij het publiek kon raden uit welk museum een mysterieus voorwerp komt.

Bij de eerste quizronde zaterdagmiddag liggen op een zuil zes veelkleurige knotten wol. De presentator: “Hebben wij soms een borduurmuseum in Amsterdam? Neeee!”, roepen de technici als het publiek niet reageert. Medewerkers van het Van Gogh-Museum, het Museum Amstelkring en de Beurs van Berlage leggen uit waarom de bollen uit hun museum komen. Maar niet nadat ze hun museum hebben geïntroduceerd want een mevrouw uit het publiek zegt dat ze nog nooit van de Beurs en Amstelkring heeft gehoord.

De wol bleek uiteindelijk van 'onze Vincent', die draden van allerlei kleuren in elkaar draaide, om te kijken hoe zij combineerden. De man die het goed geraden had, kreeg een catalogus en een poster. “Dit zijn reconstructies, museale voorwerpen mogen het gebouw niet uit”, verklapt de medewerkster van het Van Gogh tot slot. Een oudere vrouw sloft weg: “Pfff, ze zijn niet eens echt.”

Op de informatiemarkt van theaters en gezelschappen is het zaterdag tussen de buien door niet erg druk. Schrijver W. T. Schippers heft het glas: “Kurken voor Rwanda!”. Ook op de boekenmarkt kunnen bezoekers rustig snuffelen tussen de nieuwe uitgaven en de beschadigde exemplaren. Twee meisjes lopen naar de kraam van de Sun-uitgeverij. “Sun-boeken, die kunnen we nu wel gebruiken.”

Tussen de vele uitgevers hebben de Vrienden van het Gymnasium een plaats gevonden. Zij delen chocolaatjes uit met daarop de geknakte zuil van de klassieke vorming en de tekst “Om Latijn en Grieks veilig te stellen.” Verderop prijst een uitgever zijn kwartaalblad over dood en begraven 'Doodgewoon' aan. Het tweede nummer is net uit met daarin een artikel over 'Het noodlottig verscheiden van enkele wielrenners bij de uitoefening van hun beroep'.

Zondagmiddag dromt aan het einde van de boekenmarkt een grote massa samen op een brug in de Kloverniersburgwal. Ze zien drie zangers op een boot in de gracht de korte opera 'Het Geheim van Susanna' vertolken, waarbij de sponsor wel zeer nadrukkelijk aanwezig is. Voor op de folder staat een sigaret. De boot draagt de merknaam. Maar ook de opera zelf gaat over roken: Susanna rookt stiekem. Haar man denkt dat zij een minnaar heeft omdat hij tabak ruikt. Maar het loopt goed af: zij steken er nu samen een op.

Bij het muziektheater tikken mensen tevergeefs op de ruit om nog toegelaten te worden tot de 'proms-special', met concerten van onder meer het Asko- en Schonberg-ensemble. Even later is er op die plek geen doorkomen meer aan als Hans Liberg op het grote podium staat. Rustiger is het podium van de Toneelschuur waar in een kleine bus Rieks Swarte de episode van de arme bakker speelt.

Hoe anders was de sfeer op zaterdagmiddag. Toen zat auteur A. F. Th. van der Heyden wat verloren achter de Querido-kraam. “Ik heb het nog steeds koud”, kermde hij. En trok een koud blikje van de hoofdsponsor open.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden