’Mengen van scholen heeft geen nadelig effect op leerprestaties’

Portretten van leerlingen van een basisschool in Amsterdam. (FOTO PATRICK POST) Beeld Trouw
Portretten van leerlingen van een basisschool in Amsterdam. (FOTO PATRICK POST)Beeld Trouw

den haag – - Of een school gemengd is of niet, maakt heel weinig uit voor de leerprestaties. Dat bleek gisteren tijdens een bijeenkomst met wetenschappers, politici en mensen uit de praktijk, georganiseerd door Forum, het instituut voor multiculturele vraagstukken.

Voor hoog opgeleide, autochtone ouders staat het vast: je kind moet je niet naar een zwarte school sturen, want daar is het onderwijs slecht. Hun kinderen fietsen ze graag een paar wijken verder, naar de witte eliteschool. Maar voor de leerprestaties zouden ze dat niet hoeven doen.

De vraag werd voor de zomervakantie actueel, toen internationaal onderzoek van onderwijssocioloog Jaap Dronkers aantoonde dat kinderen beter presteerden in een klas met kinderen uit dezelfde etnische groep. De geleerden zijn het echter niet allemaal eens met Dronkers. „Ik kan het effect niet vinden”, viel onderwijssocioloog Paul Jungbluth van de Universiteit van Maastricht met de deur in huis. Ook zijn collega Geert Driessen van het ITS in Nijmegen stelde dat het weinig uitmaakt of er veel of weinig verschillende etnische groepen in een klas zitten.

Volgens Driessen is dat ook niet zo gek: „Waarom de ene leerling beter presteert dan de andere is voor tachtig procent te verklaren door eigenschappen van die leerling zelf. Zoals intelligentie, en sociaal-economische achtergrond.” De school heeft voor twintig procent invloed. „En de etnische samenstelling van zo’n school is maar weer een klein gedeelte van die twintig procent.”

Het mengen van scholen heeft dus nagenoeg geen effect op de leerprestaties. Daarvandaan kun je twee kanten op redeneren. Voor VVD’er Ton Elias was het gisteren reden om te zeggen: Stoppen, dat mengen, als het toch geen effect heeft op de prestaties. Maar onderwijsspecialist Zeki Arslan van Forum is het daar niet mee eens. „De wetenschappers hebben ook geen negatieve effecten van mengen gevonden. En het mengen van scholen is nooit bedoeld om de onderwijsprestaties te verbeteren, maar om verschillende groepen in de samenleving met elkaar in contact te brengen. Daar moet je dus mee doorgaan.”

Wim Vonk, rector van het Citycollege Sint Franciscus in Rotterdam is het met Arslan eens. „Als ik Elias hoor denk ik: Waar heb ik het de afgelopen 25 jaar voor gedaan? Als we ons alleen richten op onderwijsprestaties, gaan we naar een nieuwe verzuiling. Is een school die hoog scoort, maar alleen bepaalde leerlingen toelaat de ’goede school’ die we zoeken?”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden