Mendelssohntje hoort elders thuis

DEN HAAG - Ingrid van Dingstee (17) uit Spaarndam beleefde zaterdag in het Koninklijk Conservatorium haar gloriedag want zij verliet met een armvol prijzen het tweede Davina van Wely-concours voor violisten van 14 tot en met 17 jaar.

ADRIAAN HAGER

Met David van Dijk (16) uit Barendrecht, Cordula Merks (15) uit Tilburg en Nienke Teuben (17) uit Eindhoven streed zij, met het vioolconcert in d van Mendelssohn als inzet, om de hoogste eer. Maar waarom moest juist Ingrid van Dingstee (de enige finaliste die leerlinge is van Davina van Wely) zo in de watten worden gelegd?

Was haar, op zich uitstekende vertolking, nu zoveel overtuigender dan het spel van de overige drie waardoor het gerechtvaardigd was haar te belonen met de eerste prijs (3 000 gulden), met de PTT-prijs (voor het volgen van een masterclass) en met een optreden op 1 april als soliste bij het Residentie Orkest?

Cordula Merks, leerlinge van Theodora Geraets die evenals mevrouw Van Wely optrad als jurylid, werd onderscheiden met de tweede prijs (2 500 gulden). David van Dijk, leerling van Lex Korff de Gidts, en Nienke Teuben, leerlinge van Theodora Geraets, deelden de derde prijs, ieder 1 500 gulden. De finalisten werden met wisselend succes begeleid door het Atheneum Kamerorkest onder leiding van Qui van Woerdekom.

Riep de uitslag vraagtekens op, ook achter de keuze van het vioolconcert in d van Mendelssohn kan een vraagteken geplaatst worden. Het werk van de dertienjarige componist hinkt op velerlei muzikale gedachten, kent een langdradig middendeel en is weinig of in het geheel niet representatief voor een concours. Het Davina van Wely-concours wil een brug slaan tussen de Iordens Viooldagen en het Oscar Back-concours, maar dit tweede concours maakte duidelijk veel dichter bij de Viooldagen dan bij het Back-concours te staan.

Als het Van Wely-concours aan die doelstelling wil beantwoorden dan mag van de deelnemers verwacht worden dat zij zich al duidelijk hebben onderscheiden, dat zij in staat zijn een hoger gekwalificeerd werk te spelen dan dit concert. Maar geen van de vier finalisten wist zelfs van dit Mendelssohn-concertje een vlekkeloze weergave te realiseren. Het was met name Cordula Merks die haar spel ook muzikaal inhoud verleende, die tot in detail aandacht schonk aan fraserings-en nuanceringstekens en die een glasheldere toonvorming produceerde.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden