Melkveehouders pleiten voor nog een duurzaam label erbij

Een grote groep Nederlandse melkveehouders wil een duurzaam label voor hun zuivelproducten ontwikkelen. Dat betekent een betere en stabielere prijs voor die boeren in ruil voor een fraaier landschap met meer biodiversiteit voor de samenleving. Het label moet de naam DSC krijgen - Dairyland Stewardship Council - in navolging van succesvolle soortgenoten MSC (duurzaam gevangen vis) en FSC (duurzaam beheerd hout).

Het voornemen is vastgelegd in een rapport over de toekomst van agrarisch natuurbeheer dat een dezer dagen het licht ziet. "Het gaat om de 3000 tot 4000 melkveehouders die lid zijn van zo'n honderd agrarische natuurverenigingen", zegt Carel de Vries, een van de auteurs van het rapport en werkzaam bij de Stichting Courage voor innovatieve melkveehouders. "De aanleiding is het beleid van staatssecretaris Bleker. Die zet het agrarisch natuurbeheer op een laag pitje."

Eigenlijk zijn die boeren er niet zo rouwig om. "Agrarisch natuurbeheer is de laatste dertig jaar vanuit de overheid geregisseerd. Dat heeft ondanks het vele geld en dito inspanningen amper iets opgeleverd, zegt De Vries. "De biodiversiteit in die gebieden is zelfs teruggelopen. Bovendien zijn de boeren de bureaucratie rondom het natuurbeheer beu. Zij haken af. Voor een aantal worden de contracten ook niet verlengd, omdat de overheid zich terugtrekt."

De agrarische natuurbeheerders willen daarom dat niet meer de overheid stuurt, maar de markt. Een van de middelen om daar invulling aan te geven is het duurzaam zuivellabel DSC. De Vries: "In navolging van MSC en FSC willen we met DSC de burger een fraaier landschap met meer biodiversiteit bieden. De boer houdt er een betere prijs aan over."

De 15.000 melkveehouders beheren 60 procent van de groene ruimte in Nederland. Die ruimte mag in de ogen van de rapporteurs niet louter als voedselfabriek worden gebruikt. De Vries: "Met name de boeren die al doen aan agrarisch natuurbeheer - ruwweg een kwart dus - voelen zich verantwoordelijk voor de verschillende soorten planten en dieren en voor het landschap. Zij willen met dit rapport de collega's en andere partijen in de keten, zoals Unilever en Friesland Campina, prikkelen om mee te gaan denken om de zuivelketen te verduurzamen, om daarmee de natuurwaarden in de groene ruimte te waarborgen."

De Vries denkt dat de sector het tij mee heeft en wil daarbij aanhaken. "Partijen als Unilever hebben al te kennen gegeven duurzaam te willen inkopen. Ook de zuivelindustrie gaat met aandacht voor dierenwelzijn, weidegang en milieudruk die kant op." Een groot concern als Unilever wil echter internationaal werken en zal een voor hen regionale ontwikkeling hooguit met belangstelling volgen.

Supermarkten, als regisseur in vele voedselketens, zitten toch helemaal niet te wachten op weer een nieuw duurzaamheidslabel? De Vries: "Dat klopt. Albert Heijn wil het liefst alles onder zijn duurzame huismerk brengen. Ze tonen overigens wel interesse, al moeten details nog uitgewerkt en besproken worden."

Je moet natuurlijk ergens beginnen, wil De Vries maar zeggen. "Dat doen de agrarische natuurbeheerders in de eerste plaats bij de driekwart van de collega's die nog niet meedoen en waar ook natuurorganisaties als Natuurmonumenten geen belangstelling voor hebben. Wij willen laten zien dat een duurzaam label iets extra's biedt. We zien dat boeren die bij voorbeeld het biologische EKO-label voeren van gemeenten en burgers meer ruimte krijgen om te ondernemen. Omdat ze het krediet krijgen. Men denkt al snel dat biologische boeren betrouwbare partijen zijn. Je bouwt een bepaald imago op met zo'n label."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden