Melkprijs stijgt voor het eerst in vijf jaar

(Novum/Betten) - De melkprijs voor Nederlandse boeren is in april voor het eerst sinds 2002 omhoog gegaan. Dit meldt de Land- en Tuinbouworganisatie Nederland (LTO) vrijdag in een persbericht. De stijging is een gevolg van een sterk oplevende internationale zuivelmarkt.

Volgens de maandelijkse Internationale Melkprijsvergelijking die de Land- en Tuinbouworganisatie maakt, kwam de gemiddelde voorschotmelkprijs 2,1 procent hoger uit dan in april 2006, wat de prijs op 26,46 euro per honderd kilogram brengt.

De positieve ontwikkeling op de wereldmarkt komt door een toenemende vraag en een beperkt aanbod van vooral mager melkpoeder en boter. 'De zuivelbedrijven kunnen de komende periode laten zien of ze op de internationale markt goed mee kunnen,' aldus Siem Jan Schenk van LTO in een toelichting.

De Nederlandse zuivelcooperatie Friesland Foods liet 1 juni weten de voorschotmelkprijs te verhogen met 1,28 euro, een vervolg op eerdere verhogingen in januari en april.

De verhoging van de voorschotmelkprijs is een gevolg van de ingeschatte ontwikkelingen bij de indexondernemingen Arla Foods uit Denemarken, Campina, het Duitse Humana Milchunion, het Belgische Milcobel en Nordmilch uit Duitsland.

Campina, de op een na grootste zuivelcoöperatie van Nederland, voerde ook al een verhoging van de melkprijs door. Daar kost honderd kilogram melk momenteel 25,59 euro. Hiermee nemen de twee Nederlandse bedrijven overigens een lage positie in op de internationale lijst.

Campina behaalde in 2006 de sterkste omzetgroei sinds 2000. Volgens het bedrijf was de omzet- en winstgroei te danken aan een succesvolle combinatie van gezondheidsconcepten zoals Optimel en Vivit in Nederland en Duitsland alsmede winstgevende groei in landen als Rusland, het Verenigd Koninkrijk en Griekenland.

Ondanks die groei maakte de zuivelproducent vorige maand bekend dat het haar vestiging in Heiloo eind 2008 wil sluiten, waarbij per saldo bij de consumptiemelkactiviteiten van Campina in Nederland meer dan honderd arbeidsplaatsen vervallen. Bezien over een langere periode is er in Nederland verder sprake van een daling van de consumptie van verse zuivel, terwijl de concurrentie toeneemt.

Ook concurrent Friesland Foods presteerde vorig jaar goed en realiseerde een nettowinst van 128 miljoen euro, een stijging van 22 procent ten opzichte van het jaar daarvoor.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden