Melkpoeder nu direct bij Chinese ouders

Nederlandse babymelk van Nutrilon ook rechtstreeks te koop in online-winkels

Ga naar Taobao, de Marktplaatsachtige website van het Chinese bedrijf Alibaba, en zoek op Nederlands melkpoeder. Je ziet ze meteen: honderden online-winkeltjes, vol foto's en zelfs filmpjes waarop te zien is hoe de melkpoeder is aangeschaft.

De koper bij het schap. Een pak melkpoeder op de lopende band bij de kassa. Allemaal om te bewijzen dat het melkpoeder in Nederland is gekocht. Hier, en via talloze socialemedia-accounts wordt het melkpoeder verhandeld dat de Nederlandse schappen uitvliegt.

Als de bestelling is gedaan, brengt een handelaar de bussen melkpoeder - zo'n 35 euro per stuk, meestal zes in een doos - naar het postkantoor. Vandaar gaan ze rechtstreeks naar de klant in China.

Het is dat directe pad, van de Nederlandse supermarkt naar Chinese huishoudens, waar het ouders om gaat, zegt de 33-jarige Mandy. Vanuit Amsterdam verstuurt ze al vier jaar melkpoeder naar China, zo'n tien ladingen per week.

De Chinese overheid probeert sinds een groot melkpoederschandaal in 2008, waarbij zes baby's overleden en er honderdduizenden ziek werden, het vertrouwen in de eigen melkpoederindustrie te herstellen. Maar dat lukt nog niet. Als het even kan, kiezen Chinese ouders voor melkpoeder uit landen met een goede zuivelreputatie, als Australië, Nieuw-Zeeland en Nederland. Dat het melkpoeder van Nutrilon sinds vorige week ook rechtstreeks op Tmall, een bekend online-winkelplatform, te koop is maakt Mandy niet veel uit. Misschien stappen sommige van haar klanten over als het om exact hetzelfde product gaat - dat luistert nauw. Chinese ouders vinden aanpassingen van de verpakking of ingrediëntenlijst al snel verdacht.

"Mijn klanten vinden me via vrienden. Dat blijft voor veel mensen de meest betrouwbare weg", legt ze uit. Dat er nu een concurrent bij komt en dat er morgen een nieuwe importbelasting op online gekochte goederen ingaat, maakt weinig uit.

Heel erg vindt Mandy het niet als de belangstelling toch wat zou afnemen. Ze mag goed verdienen aan haar handel (ze maakt zo'n 11 euro winst per pak), het is zwaar werk. Dan heeft ze het niet over de eindeloze trips naar de supermarkt en het postkantoor. "Het zwaarst zijn de stekende blikken van Nederlanders", schrijft ze op WeChat, het sociale platform waarop ze haar klanten in China spreekt. "Te veel Chinezen doen het."

Mandy's volledige naam is bij de redactie bekend.

'China vertrouw ik niet'

Sandra Li (30), moeder van een zoontje van anderhalf. "Ik ben in Nederland geweest en vond het er prettig. Ik koop de melkpoeder via een online winkeltje dat snel levert. Binnen een week, als het in Nederland niet is uitverkocht. Dat blijf ik doen. Dit winkeltje werd me aangeraden door vrienden, dat vertrouw ik meer dan zo'n grote website als Tmall. Ja, de importbelasting maakt het duurder. Niks aan te doen. Binnenlandse melkpoeder is niet te vertrouwen."

'Eerst Friso, nu Nutrilon'

Xiangyong Li (42), vader van een zoontje van vijf. "Als baby dronk hij Friso melkpoeder. Nu Nutrilon. Ik heb begrepen dat Nederlanders gemiddeld het langst worden. Ik houd van Nederlands voetbal en er zijn nooit schandalen geweest rond Nederlandse melkpoeder. Dat Nutrilon nu rechtstreeks in China verkoopt, is goed nieuws. Als we een tweede kind krijgen, koop ik dat zeker. Het gaat me er vooral om dat het echt is."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden