Meldpunt voor medicijngebruiker

De gebruiker van medicijnen moet serieuzer genomen worden, vindt het Nederlands instituut voor verantwoord medicijngebruik. Daarom is er voor hem nu een nieuwe website.

AMSTERDAM - Vanaf vandaag is hij on line: het digitale Meldpunt Medicijnen. En vanaf aanstaande dinsdag kunnen alle Nederlandse patiënten en consumenten echt inloggen op de nieuwe website om hun ervaringen met medicijnen daar direct te melden.

Het is een primeur voor Nederland en waarschijnlijk zelfs voor Europa. H. Kingma, hoogste baas van de inspectie voor de gezondheidszorg, opent dinsdag het meldpunt door als eerste een ervaring met geneesmiddelen te rapporteren. Op www.meldpuntmedicijnen.nl kan daarna iedereen dit doen.

,,Tot nu toe konden in Nederland alleen artsen en apothekers ervaringen met geneesmiddelen melden'', zegt E. van Rijn namens initiatiefnemer DGV, het Nederlands instituut voor verantwoord medicijngebruik. ,,Er is ontzettend veel ervaring met medicijnen onder patiënten, maar met al die informatie wordt niets gedaan. Dat is heel raar. Mensen kunnen met een klacht of probleem nu alleen terug naar hun arts of apotheker, waarna er individueel naar een oplossing wordt gezocht. Nergens worden die ervaringen systematisch geregistreerd.''

Daar komt met het Meldpunt Medicijnen verandering in. Alle mogelijke ervaringen van medicijngebruikers worden hier verzameld en geanalyseerd door DGV. De organisatie verwacht enkele duizenden meldingen per jaar. Die kunnen gaan over werking en over bijwerkingen van het medicijn, over praktische zaken zoals de verpakking of toedieningsvorm en over de vergoeding en verkrijgbaarheid van het middel. Dus: ik krijg de verpakking van medicijn X niet open omdat ik reuma heb. Of: middel B werkt voor geen meter en middel A, dat wel werkte, is van de markt gehaald.

,,Wij bieden geen oplossing of consult'', aldus Van Rijn. ,,De bedoeling is vooral om trends te signaleren en de gegevens daarover door te spelen naar de juiste instanties, zoals artsenorganisaties of farmaceutische fabrikanten. Ervaringen in het buitenland leren dat bijvoorbeeld bijwerkingen eerder aan het licht komen als patiënten rechtstreeks kunnen rapporteren, zonder het filter van arts of apotheker.''

Medicijngebruikers die bij het meldpunt een bijwerking van een geneesmiddel melden, krijgen automatisch de mogelijkheid om te linken naar het Nederlands Bijwerkingen Centrum Lareb. Dat onderzoekt vervolgens of het om een nieuwe relevante bijwerking gaat. Artsen en apothekers, blijkt uit onderzoek, zijn maar in 5 tot 10 procent van de gevallen geneigd om bijwerkingen die zij vernemen van hun patiënten, door te geven aan instanties als het Lareb.

DGV wil, samen met vier patiëntenorganisaties en de Consumentenbond, de meldingen van medicijngebruikers benutten om de voorlichting over geneesmiddelen te verbeteren. Zij zijn niet bang om te worden overspoeld met allerlei wissewasjes en paniekreacties? ,,Nee'', zegt Van Rijn, ,,onze apothekers analyseren de meldingen en kijken wat belangrijke signalen zijn en welke niet.''

Wel is het een bewuste keuze om de meldingen via internet te laten lopen, erkent hij. ,,Uit experimenten met telefonische meldpunten blijkt dat een gesprek gemiddeld wel een kwartier tot half uur duurt. Het risico is ons te groot dat je dan een klaaglijn wordt, waar vooral mensen heen bellen die nergens anders gehoor vinden.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden