Melancholisch portret van het moderne leven

BELINDA VAN DE GRAAF

Like Someone in Love
Regie: Abbas Kiarostami. Met Rin Takanashi en Tadashi Okuno

HHH

De Iraanse regisseur Abbas Kiarostami vertrok na het meesterlijke 'Copie Conforme' ¿ zijn Toscaanse uitstapje met Juliette Binoche ¿ naar Japan. Het verhaal rond de Japanse studente Akiko die bijverdient als escortgirl in neonverlicht Tokio gaat ook over de complexiteit van relaties, en het spel met spiegelingen en identiteiten, maar zo bekoorlijk als de Italiaanse reis, wordt de Japanse expeditie niet.

Er is genoeg interessants te zien als Akiko bij een nieuwe klant arriveert, daar niet van. De verweduwde professor heeft garnalensoep voor haar klaar staan. Seks hoeft hij niet zo nodig. Als ze de volgende dag een ritje maken in zijn auto en op haar jaloerse vriend stuiten, poseert de oude man als haar grootvader.

Kiarostami tekent een klein melancholisch portret van het moderne leven in de Aziatische metropool, met een zekere hunkering naar het warme verleden, zoals ook vaak te zien in de films van de door Kiarostami bewonderde Japanse grootmeester Yasuyiro Ozu (1903-1963).

Leuk detail is dat Kiarostami's Franse producent de film financierde door een Yves Klein-sculptuur op de veiling te gooien, en een nieuw kunstwerk betaalde met een oud kunstwerk. Jammer blijft het echter wel dat de film zo'n afwezige indruk maakt, iets wat misschien toch te maken heeft met het filmen in Japan, met Japanse acteurs in de Japanse taal.

'Like Someone in Love' maakt een even ontwortelde indruk als 'My Blueberry Nights', het staaltje Americana van Hongkong-regisseur Wong Kar-wai. Het schijnt dat Kiarostami inmiddels terug is in Italië.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden