Review

Melancholiek en mooi marginaal

Alleen al de eigennamen van de drukkerijen tinkelen als klokjes: Avalon Pers, Het Gonst, Hellend Vlak, Koekanger Handpers, Lojen Deur Pers, Treemapers, Vette Venus Pers, De Vliegende Jongens, The Yeats Sisters Press, De Zingende Zaag. Vijftig drukkerijen nomineerde de jury van Mooi Marginaal voor de uitverkiezing van de mooiste Vlaamse en Nederlandse bibliofiele en marginale uitgaven.

De jury zelf was verbaasd over de hoge kwaliteit van de ingezonden boekwerken: ,,Het in de marge drukken en uitgeven van bijzondere producties is geen voorbijgaande passie maar een levendige cultuur van boeken maken.”

Maar de naam die de Stichting Laurens Janszoon Coster aan de tweejaarlijkse prijs gaf liegt er ook niet om: Mooi Marginaal.

De boekdrukkunst gaat nu voor het boek zelf, maar ook dan volgt vorm nog steeds inhoud. Over de dichtbundel ’Zie je dat rood’ schrijft de jury: ,,De streng gestructureerde dichtbundel van Marc Kregting is uiterst zorgvuldig afgewerkt met een welhaast minimale vormgeving van Alligator/Studio: een modernistische interbellum-typografie met een ietwat geblokte letter (de Delta Jaeger). Dit gegeven concentreert de aandacht op de tekst die, hoewel eruptief ontregelend, toch erg strak en streng tegen de binnenmarge is gehouden. Het vele wit rondom en ertegenover laat de lezer herademen.”

Of juist de ritmiek uit ’Bij uitstek jazz’: ,,De kracht van deze uitgave ligt in het bijzonder in de rake typografische typering van twee uiteenlopende jazzmusici. Het gedicht van Remco Campert over Charlie Parker is gedrukt op een achtergrond die bestaat uit een in zacht oker gedrukte tekst in biljetletters van diverse corpsen, hetgeen een wilde, swingende sfeer oproept. Het tweede gedicht, dat over Chet Baker, laat nog net de laatste Z (van jazz) van de achtergrondtekst op de voorafgaande pagina’s in de blanco-marge zien, maar heeft verder een rustige typografie, waarbij enkele regels gezet zijn uit een iets grotere cursieve letter. Daardoor krijgen de pagina’s een melancholieke, romantische sfeer.”

Uitgeverij De Lojen Deur publiceerde drie ongekende, in Zweden ontdekte ’virtuoze verzen’ van Bredero. ,,De keuze voor het oblongformaat lijkt een subtiele verwijzing naar de gangbare uitvoering van bekende zeventiende-eeuwse liedboeken. De in halfperkament gebonden luxe-exemplaren hebben een mooie kartonnen band die beplakt is met een opvallend gestructureerd gelig papier, waarop de bladgouden titelbelettering een riant effect geeft.”

Een fragiele uitgave om in weg te mijmeren vindt de jury ’In the mountains, there you feel free’ van vormgever Noor van der Brugge. In een oplage van drie!

De titel verwijst naar ’The Waste Land’ van T. S. Eliot, waar de ontwerper met vervaagde ansichtkaarten van landschappen op associeert. ,,De eenvoudige vormgeving is uiterst verfijnd. De diep ingedrukte letters op het titelblad komen terug op de laatste pagina, maar dan zonder drukinkt. De verdiepte tekst wordt leesbaar door er voorzichtig met lichtblauw kleurpotlood overheen te gaan.”

De vijftig uitverkoren drukwerken van marginale drukkers zijn van 1/3 t/m 31/5 in Museum Meermanno in Den Haag te zien, Verder van 1/6 t/m 31/7 in het Maastrichtse Aardewerkcentrum, van 1/10 t/m 30/11 in het Grafisch Museum Groningen en vanaf 1/12 t/m 28/2 in de Haarlemse Stadsbibliotheek.

www.mooimarginaal.nl

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden