Mel Ferrer bleef toch altijd de ex van Audrey Hepburn

Jann Ruyters

Acteur, producent en regisseur Mel Ferrer (1917), die eergisteren op 90-jarige leeftijd overleed, speelde meer dan honderd rollen op film en tv.

Ferrer regisseerde en produceerde negen films, maar toch zal hij het meest herinnerd worden als ’de man van’. Hij was de echte eerste echtgenoot van Audrey Hepburn, met wie hij in 1954 trouwde en van wie hij in 1968 scheidde. En hij was later (iets minder omstreden) ook de verzonnen zoveelste echtgenoot van Jane Wyman, de matriarch in de televisieserie ’Falcon Crest’, die liep van 1983 tot 1990.

Als man van Audrey Hepburn leed Ferrer enigszins onder het deugdzame, etherische imago van de ster naast hem. Hij kreeg de schuld van hun mislukte huwelijk waarin hij zijn fragiele vrouw te veel zou hebben willen domineren. Anderzijds strekte haar seksloze imago zich ook naar hem uit. Lang en donker had Ferrer dezelfde knappe, gevoelige trekken als generatiegenoten Gregory Peck of Gary Cooper maar hij miste hun macho charisma. Hij werd meestal gecast als de tegenstrever.

Zo verloor hij het zwaardenduel van Stewart Granger in ’Scaramouche’ (1952). In ’The Brave Bulls’ (1951), de film waarmee hij doorbrak, speelt hij een Mexicaanse stierenvechter die twijfelt aan het stierenvechten. In ’Ondine’ (1954), in zijn eerste rol tegenover Audrey, speelt hij de ontrouwe ridder die trouwt met een lieve watergeest (Hepburn) en het toch niet kan nalaten haar te bedriegen, wat zijn ondergang inluidt.

In zijn latere acteercarrière speelde Ferrer vooral nog in televisieproducties, met als opvallend Europees uitstapje een bijrol in Fassbinders ’Lili Marleen’ (1981) als een Zwitserse zakenman die Joden nazi-Duitsland helpt ontvluchten.

Mel Ferrer was de zoon van een op Cuba geboren chirurg en een New Yorkse society-dame. Hij groeide op in welstand en bezocht eventjes de universiteit van Princeton. Als gesjeesde student werd hij journalist, daarna onder meer danser, diskjockey en kinderboekenschrijver alvorens te gaan acteren.

Zijn relatieve succes als acteur had ook te maken met zijn eigen ambivalente houding tegenover het vak, naar eigen zeggen een ’te zelfbewuste bizznizz’ waar hij, introvert van nature, weinig voldoening in vond.

Zijn grootste succes als producent was de door hem geproduceerde thriller ’Wait Until Dark’ in 1968, jawel, ook een van Audrey Hepburns beste films. De film leverde haar een Oscarnominatie op. Ferrer zelf bleef buiten de prijzen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden