Mel Bookstore leert Italiaanse ouders de winkel kennen met kindermiddagen

Exacte cijfers geeft Stefano Romiti niet, maar dat de zaken niet floreren is duidelijk: "In 2011 is onze omzet niet gegroeid. Dat was in de jaren daarvoor wel het geval."

Romiti doet de woordvoering voor Mel Bookstore, een grote boekwinkel in Rome: tweeduizend vierkante meter op drie verdiepingen. De winkel is licht en ruim, met een heel hoog plafond, het assortiment is enorm en de locatie perfect: in winkelstraat Via Nazionale en vlakbij het Centraal Station. Romiti: "Helaas vallen we niet erg op omdat onze etalage klein moet blijven. Met grotere ramen zouden we meer klanten binnenhalen."

Mel Bookstore is een keten van acht grote winkels in de centra van acht grote Italiaanse steden. De boekwinkels opereren in een moeilijke markt: meer dan de helft van de Italianen koopt nooit een boek. En de concurrentie van internetwinkels neemt snel toe. Daar komt nu ook nog eens de crisis overheen. Uit een vorige week verschenen onderzoek blijkt dat er in het laatste trimester van 2011 in Italië 20 procent minder boeken zijn verkocht dan in dezelfde periode in 2010.

Maar Stefano Romiti blijft optimistisch en legt uit wat hij doet om zich te onderscheiden van de concurrentie en de verkoop aan te zwengelen. Zo worden er op de laagste verdieping tweedehandse én nieuwe boeken met 50 procent korting verkocht. Het gaat bijvoorbeeld om boeken waar uitgevers vanaf willen om hun magazijnen te legen, of om partijen die worden opgekocht bij faillissementen. Verder is er een klantenkaart, waarmee klanten punten kunnen sparen en gratis wifi hebben in het café op de derde verdieping.

Romiti organiseert sinds kort ook speciale middagen voor kinderen. "Die gaan bijvoorbeeld over het besparen van water, of over tuinieren. Er is een markt van ouders die dat enorm waarderen. Die mensen kopen misschien niet direct een boek, maar leren zo wel onze winkel kennen."

Hij denkt dat zijn winkel wel overeind blijft. "Het zijn de kleintjes die uitsterven. Voor hen zijn de huren en arbeidskosten te hoog."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden