Meisje wacht op jongen en vice versa

Dat je veilig moet vrijen, weten jongeren inmiddels wel. Toch komt het er niet altijd van, omdat veel van hen niet weten wat het beste moment is om over een condoom te beginnen, zegt Erwin Fisser van Soa Aids Nederland. Daarom gaat morgen een nieuwe campagne van start: 'Begin over condooms voordat je broek uitgaat'.

1 Waarom is het zo moeilijk om het juiste moment te kiezen om over condooms te beginnen?
"Je wilt niet dat het een hinderlijke onderbreking is, maar je wilt ook niet te snel zijn. Jongens vinden het fijn als een meisje erover begint. Als jongens opgewonden raken, gaan zij minder rationeel denken. Meisjes vinden het moeilijk om het juiste moment te bepalen en wachten vaak af tot hij erover begint. Dat ze vaak geen condoom bij zich hebben, speelt daarbij mee."

2 De titel van de campagne zegt het al: begin over een condoom voordat de broek uit gaat. Waarom is dat het beste moment?
"We hebben aan jongeren zelf gevraagd of ze hun ideale condoommoment wilden beschrijven. Wat bleek is dat vóór de broek uit gaat voor iedereen een goed moment is voor een gesprekje."

3 Wat wilt u de jongeren met deze campagne mee- geven?
"Aan de meisjes willen we meegeven dat je als sterke, jonge vrouw niet moet afwachten tot hij erover begint. En aan de jongens: als je een goede minnaar wilt zijn, denk dan ook aan haar wensen. Verder hoop ik dat jongeren na gaan denken over wat hun eigen ideale condoommoment is. Dat is voor iedereen verschillend. De één doet het met een knipoog en zegt: 'Ik ga niet zonder hoesje in je poesje'. De ander vindt het beter om het er niet over te hebben en het condoom gewoon tevoorschijn te halen."

4 Dit is inmiddels de zoveelste campagne voor jongeren om veilig vrijen te bevorderen. Zitten ze hier nog wel op te wachten?
"De afgelopen jaren gingen de campagnes over het belang van het gebruik van een condoom. De jeugd is daar inmiddels van doordrongen. Nu gaan we ons met deze campagne richten op het gedrag. En het animo om daarover mee te denken was groot. We kregen 20.000 reacties. Daar hebben we vier situaties uit gefilterd. En vervolgens hebben we een oproep gedaan aan jongeren om mee te spelen in de spotjes. Ik was blij verrast te zien hoeveel jongeren zich daarvoor opgaven."

5 Minister Schippers stopt met de subsidie voor leefstijlcampagnes. Wat betekent dat voor de voorlichting voor jongeren over condooms?
"Het tv- en radiospotje is maar één onderdeel van de campagne. De lesprogramma's en de brochures gaan gewoon door. Maar ik vrees wel dat de kennis en de houding van jongeren tegenover veilig vrijen af gaat nemen. Elk jaar zijn er weer nieuwe jongeren die aan hun seksuele ontwikkeling beginnen. Die missen deze stukjes informatie."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden