Meisje uit het Westen komt toch uit Holland

Opera? Altijd gedoe! Dat was ooit een uitspraak van maestro Riccardo Chailly. Toch wordt de Italiaanse dirigent, in weerwil van die ontboezeming, maar mooi de baas van een van de belangrijkste en bekendste producenten van al dat 'gedoe': het Teatro alla Scala in Milaan. Vanaf januari volgend jaar is hij er officieel muziekdirecteur en nu al draagt hij er de titel van 'eerste dirigent'.

In die hoedanigheid van direttore principale leidde Chailly deze week in de Scala de première van Puccini's 'La fanciulla del West' (Het meisje uit het Westen). En alsof de dirigent het ultieme gelijk van zijn vroegere uitspraak wilde bewijzen, was die première dinsdagavond omgeven door grote problemen. Majeur gedoe dus.

Wat was er allemaal aan de hand? Eva-Maria Westbroek, het beoogde meisje uit het Westen, werd vlak vóór de première getroffen door een extreem zware griep. Die zorgde ervoor dat ze grote ademhalingsproblemen kreeg en dat is natuurlijk voor zangers onoverkomelijk. Jammer voor Westbroek die haar favoriete rol voorlopig niet aan de Milanezen kon laten horen. Op maandag kwam het persbericht van de Scala dat Westbroek vervangen zou worden door Barbara Haveman. Wel een groot toeval dat men voor de rol van Minnie weer bij een Hollandse uitkwam. Dat feit ontlokte Chailly na afloop van de première de uitspraak: 'Is la fanciulla soms Nederlandse van geboorte?'

Barbara Haveman had de rol al eens gezongen in Frankfurt, maar in de traditionele versie. Chailly had echter gekozen voor de oorspronkelijke partituur van Puccini, zonder de ingrepen en wijzigingen die dirigent Arturo Toscanini vóór de wereldpremière in 1910 in New York had aangebracht. Haveman kende die versie uiteraard niet, waardoor Chailly sommige zaken weer terug moest draaien.

Vanwege al die onvoorziene overmacht werd een voorzien interview met de maestro (begrijpelijk) steeds maar uitgesteld. Totdat er op de ochtend na de voorstelling toch nog tijd gevonden kon worden voor een gesprek over Chailly's nieuwe baan, over Puccini en over die bijzondere versie van 'La fanciulla del West'. Een verslag daarvan leest u komende week.

Hoewel Westbroek absoluut niet de naam heeft een notoire afzegster te zijn, is het de derde keer dat ik haar achterna reisde en ze niet, dan wel half zong. De eerste keer was in Londen voor een 'Lady Macbeth van Mtsensk' en de tweede keer zong ze in New York (haar debuut daar) alleen de eerste akte van 'Die Walküre'. Daarna moest ze opgeven. Ach weet u, ook beroemde operagodinnen zijn maar gewone mensen.

De dappere Haveman maakte met slechts luttele repetitietijd haar debuut aan de Scala. Je moet maar durven. Ze is een heel andere zangeres dan Westbroek, maar haar interpretatie stond als een huis. Zelfs van de gevreesde, lawaaischoppende loggionisti in de nok van de Scala kwam geen onvertogen geluid. Brava!

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden